|
Kupuj odpowiedzialnieŚwięta zrównoważone czyli kilka podpowiedzi jak pomóc sobie, bliźnim i środowisku
1. Odwieczny dylemat – sztuczna czy prawdziwa
2. Mniej egzotyki – więcej tradycji
3. Mniej żywych prezentów – więcej serca
4. Może tylko jeden, ale bardzo ważny
5. Karp nasz powszechny
6. Wielkie świętowanie – wielkie śmieci
7. Zachowaj umiar – będzie Ci lżej
Opracowane na podstawie materiałów Klubu Gaja, Polskiej Zielonej Sieci, Oxfam.
Zajęcia edukacyjne Zapraszamy wszystkie zainteresowane gimnazja oraz szkoły ponadgimnazjalne do uczestnictwie w zajęciach edukacyjnych w ramach projektu. Zajęcia odbędą się w październiku i listopadzie.
Projekt „Kupuj Odpowiedzialnie! – Twoje pieniądze kształtuję świat” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Środki Przejściowe 2005 oraz ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego programy – Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Zajęcia w Gimnazjum nr 10 w Katowicach. Rozpoczęliśmy cykl zajęć edukacyjnych w ramach kontynuacji programu „Kupuj Odpowiedzialnie”. Pierwsze zajęcia przeprowadziliśmy w Gimnazjum nr 10 im. Jerzego Kukuczki w Katowicach. Podczas zajęć przybliżyliśmy młodzieży różne aspekty naszej odpowiedzialności jako konsumentów. Wspólnie zastanawialiśmy się, w jaki sposób zmniejszyć poprzez dokonywanie odpowiedzialnych wyborów konsumenckich nasz niekorzystny wpływ na środowisko naturalne, jak polepszyć los producentów i rolników w krajach rozwijających się, czy poprawić warunki bytowania zwierząt. Z największym zainteresowaniem uczestników spotkały się działania służące poprawie losu mieszkańców krajów rozwijających się.
Regionalny punkt informacyjno-edukacyjny
Ruszyła II edycja projektu Polskiej Zielonej Sieci "Kupuj odpowiedzialnie! Twoje pieniądze kształtują świat” za którego realizację w województwie Śląskim odpowiedzialny jest Klub Gaja. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Celem projektu jest aktywna edukacja obywatelska w zakresie zrównoważonej konsumpcji, nastawiona na kształtowanie postaw proekologicznego konsumenta wśród młodzieży, połączona ze społeczną kampanią informacyjną. Jednym z głównych działań projektu jest prowadzony przez Klub Gaja Punkt informacyjno-edukacyjny. Jeśli jesteś uczniem, studentem, nauczycielem, dziennikarzem lub po prostu odpowiedzialnym konsumentem chcącym pogłębić swoją wiedzę – przyjdź/ zadzwoń/napisz do nas. Udzielimy Ci wszelkich informacji, poradzimy jak rozwiązać Twój konsumencki problem. Możesz też skorzystać z naszych materiałów edukacyjnych i biblioteczki wyposażonej w literaturę na temat zrównoważonej konsumpcji. W ramach projektu przeprowadzimy także 10 szkoleń w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych województwa Śląskiego. Tematyka szkoleń obejmuje szeroko pojęte zagadnienie zrównoważonej konsumpcji, sprawiedliwego handlu, zdrowej żywności, rolnictwa ekologicznego, ekoznaków, recyklingu, zmian klimatycznych oraz idei społecznej odpowiedzialności biznesu. Zapraszamy wszystkie zainteresowane szkoły do zgłaszania chęci wzięcia udziału w projekcie w semestrze letnim roku szkolnego 2007/2008.
Klub Gaja Ul Parkowa 10 43-365 Wilkowice Tel 033 812 36 94 Osoba odpowiedzialna Jarosław Kasprzyk
Kampania finansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Środki Przejściowe 2005.
Rozpoczęliśmy realizacje cyklu 10 zajęć edukacyjnych „Kupuj odpowiedzialnie – twoje pieniądze kształtują świat”. Pierwszą placówką w której odbyły się zajęcia jest gimnazjum nr 1 w Łaziskach Górnych. W zajęciach uczestniczyli uczniowie klas trzecich. W sposób jak najbardziej kompleksowy omówiliśmy wpływ jaki poprzez swoje codzienne zakupy każdy z nas wywiera na środowisko naturalne, warunki pracy robotników i rolników a krajach rozwijających się i Europie, warunki bytowania zwierząt gospodarczych oraz nasze zdrowie. Z największym zainteresowaniem spotkała się idea Fairtrade która dotychczas była młodzieży nieznana.
Szkolenia z zakresu odpowiedzialnej konsumpcji w szkołach
W dniu 13 marca 2008 (czwartek) o godzinie 11.00 w ośrodku Klubu Gaja w Wilkowicach przy ulicy Parkowej 10 odbyła sie konferencja prasowa z okazji Światowego Dnia Konsumenta.
Co roku, 15 marca, obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Dzień ten jest szczególnie ważny z perspektywy współczesnego człowieka, ponieważ każdy z nas jest konsumentem bez względu na miejsce zamieszkania, kulturę, religię czy wiek. Kupujemy codziennie, a każda nasza wydana przez nas złotówka ma wpływ na środowisko naturalne, warunki życia i zatrudnienia robotników i rolników na całym świecie oraz los zwierząt. Od naszych codziennych wyborów zależy jaki będzie ten wpływ. Z okazji Światowego Dnia Konsumenta
Klub Gaja w ramach projektu Polskiej Zielonej Sieci przeprowadził konferencję prasową, na której mówiliśmy o ruchu konsumenckim, świadomości konsumenckiej naszego społeczeństwa oraz o tym, czym jest odpowiedzialna konsumpcja. Spotkanie było również inauguracją ogólnopolskiego programu “Kupuj Odpowiedzialnie - Twoje pieniądze kształtują świat”, w ramach którego uruchomionych zostało 10 regionalnych punktów informacyjno-edukacyjnych oraz przeprowadzone zostaną szkolenia w 100 szkołach na terenie kraju w tym 10 szkoleń na terenie Województwa Śląskiego. Celem zajęć będzie uświadomienie młodzieży jakie skutki przynoszą ich codzienne wybory konsumenckie i co mogą zrobić by ich wpływ na środowisko, społeczności lokalne na świecie oraz warunki bytowania zwierząt był jak najbardziej pozytywny. Podczas konferencji przygotowaliśmy poczęstunek produktami ekologicznymi.
Kontakt: Jarosław Kasprzyk 033 812 36 94 Spotkanie realizowane było w ramach kampanii Polskiej Zielonej Sieci „Kupuj Odpowiedzialnie! - Twoje pieniądze kształtują świat. Program aktywnej edukacji obywatelskiej połączony ze społeczną kampanią informacyjną". Kampania realizowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu „Środki Przejściowe” 2005. Projekty zrealizowane "Kupuj Odpowiedzialnie - Twoje pieniadze kształtują świat!" - to konsumencka kampania edukacyjna dla ludzi młodych realizowana przez Polską Zieloną Sieć oraz Klub Gaja Celem kampanii jest uświadomienie społeczeństwu, że każdy człowiek jest konsumentem i poprzez to co kupuje ma realny wpływ na świat w którym żyje. Częścią programu jest prowadzenie zajęć w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na temat tego jak być odpowiedzialnym konsumentem. Kampania oraz prowadzone zajęcia mają uświadamiać np. to, że możemy przeciwstawić się bezmyślnemu rozdawaniu foliowych torebek w sklepie biorąc na zakupy własną torbę płócienną. Zaopatrując się w lokalnych sklepach – oszczędzamy paliwo i wspieramy swych sąsiadów. Kupując jedzenie, warto pytać o żywność z gospodarstw ekologicznych. W ten sposób nie tylko chronimy środowisko, ale dajemy zarobić ekologicznym producentom, którzy dzięki temu mogą dalej inwestować w czyste, zdrowe technologie produkcji. Wybierając produkty Sprawiedliwego Handlu, wspieramy ubogich producentów z krajów Trzeciego Świata.
Projekt obejmuje 10 województw. Klub Gaja Koordynuje projekt na terenie województwa Śląskiego. W ramach projektu przeprowadzonych zostanie 100 zajęć lekcyjnych z tego 10 na Śląsku, mających na celu kształtowanie wśród młodzieży proekologicznej i prospołecznej postawy konsumenckiej. Zajęcia będą obejmować następujący zakres tematyczny: - podstawowe zasady marketingu (m.in. reklama, promocja, merchandising) i technik marketingowych, bez wiedzy których nie jest możliwa kontrola ilości i jakości kupowanych produktów; Działaniom edukacyjnym w szkołach objętych projektem będzie towarzyszyć wystawa „To jest PYCHA – 7 uczynków konsumenckich”. Wystawa ta składa się z siedmiu plakatów, które w sposób obrazowy i ciekawy przedstawiać będą skutki niezrównoważonej konsumpcji – dla środowiska przyrodniczego (jego degradację), jak również dla innych sfer życia człowieka (jakość życia, zdrowie, prawa człowieka, sytuacja ekonomiczna na świecie). Każde zdjęcie podsumowane jest krótkim komentującym zdaniem. Wystawa będzie zarówno atrakcyjną i przyciągającą uwagę uczniów metodą edukacji i poszerzania wiedzy z zakresu zrównoważonej konsumpcji, jak i swoistym identyfikatorem i „wizytówką” działań edukacyjnych prowadzonych w ramach niniejszego projektu w poszczególnych szkołach. Zaprezentujemy również stoisko edukacyjne podczas festynu ekologicznego odbywającego się na terenie woj. Śląskiego przybliżające jego uczestnikom tematykę zrównoważonej konsumpcji. Dla realizacji działań w województwie Śląskim został powołany REGIONALNY PUNKT EDUKACYJNO-INFORMACYJNY. Celem punktu jest udzielanie informacji i porad wszystkim zainteresowanym: młodzieży, nauczycielom, rodzicom oraz mediom. Każdy będzie też mógł skorzystać z naszej biblioteczki i pogłębić swą wiedzę na temat odpowiedzialnej społecznie i środowiskowo konsumpcji. PUNKT został powołany 12 maja 2007 roku z okazji ŚWIATOWEGO DNIA SPRAWIEDLIWEGO HANDLU w siedzibie Klubu Gaja przy ulicy Parkowej 10 w Wilkowicach, tel/fax. 033 812 38 94, e-mail: klubgaja@klubgaja.pl Osobą odpowiedzialną za prowadzenie PUNKTU jest: Jarosław Kasprzyk. Więcej informacji: www.ekonsument.pl
Kampania finansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Środki Przejściowe 2004.
Klub Gaja oraz Polska Zielona Sieć we współpracy z Grupą eFTe mają zaszczyt zaprosić Państwa na cykl spotkań konferencyjno-warsztatowych: „Kupuj Odpowiedzialnie! Twoje pieniądze kształtują świat”
Szczegółowy program wydarzenia oraz formularz zgłoszeniowy znajdziecie Państwo na stronie www.ekonsument.pl
Podczas wszystkich wydarzeń zorganizowane zostaną stoiska informacyjne dla organizacji realizujących projekty z zakresu zrównoważonej konsumpcji. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do przedstawienia swojej działalności.
Projekt KUPUJ ODPOWIEDZIALNIE! TWOJE PIENIĄDZE KSZTAŁTUJĄ ŚWIAT finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Środki Przejściowe 2004 oraz z Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Zajęcia w Międzyświeciu W dniu 25 października prowadziliśmy zajęcia edukacyjne dla dwóch grup uczniów z Zespołu Szkół Rolniczych w Międzyświeciu. Zajęcia były prowadzone w ramach programu „Kupuj Odpowiedzialnie” oraz „Odkryj swój park”.
Otwarcie wystawy w Gimnazjum w Wilkowicach W dniu 2 października 2007 roku (wtorek) o godzinie 12.00 w Gimnazjum w Wilkowicach przy ulicy Szkolnej 8 odbyło się uroczyste otwarcie wystawy „To jest PYCHA – 7 uczynków konsumenckich”. W wydarzeniu uczestniczyli uczniowie III klasy gimnazjum wraz z nauczycielami, a także dyrektor szkoły pan Władysław Nikiel oraz pani Grażyna Zając z Urzędu Gminy Wilkowice. Wystawa składa się z siedmiu plakatów, które w sposób obrazowy i ciekawy przedstawiają skutki niezrównoważonej konsumpcji – dla środowiska przyrodniczego (jego degradację), jak również dla innych sfer życia człowieka (jakość życia, zdrowie, prawa człowieka, sytuacja ekonomiczna na świecie). Każde zdjęcie podsumowane jest krótkim komentarzem. Wystawa będzie zarówno atrakcyjną jak i przyciągającą uwagę uczniów metodą edukacji i poszerzania wiedzy z zakresu zrównoważonej konsumpcji, oraz swoistym identyfikatorem i „wizytówką” działań edukacyjnych prowadzonych w ramach niniejszego projektu w poszczególnych szkołach.
Wystawa jest prezentowana w ramach kampanii „KUPUJ ODPOWIEDZIALNIE!” która jest konsumencką kampanią edukacyjną skierowaną do młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych finansowaną ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Środki Przejściowe 2004
To jest PYCHA - 7 uczynków konsumenckich Podczas Dni Wilkowic 9 czerwca 2007 prowadziliśmy stoisko informacyjne w ramach projektu „Kupuj Odpowiedzialnie” dystrybuowaliśmy wydawnictwa dotyczące sprawiedliwego handlu, ekologicznych skutków wyborów konsumenckich oraz technik marketingowych stosowanych przez przedsiębiorców. Częścią Dni Wilkowic była również prezentacja wystawy „To jest PYCHA - 7 uczynków konsumenckich”. Stoisko było częścią Dni Otwartych Klubu Gaja.
W Łodzi zakażą plastikowych siatek? Sprzedawca, który zapakuje klientowi towar w jednorazową foliową torebkę, zapłaci nawet 5 tys. zł grzywny - tak rygorystyczny przepis chce wprowadzić w Łodzi radny PiS Krzysztof Piątkowski. Sprawa stanie na najbliższej sesji. Wprowadzenie zakazu ma zachęcić sklepikarzy do pakowania towaru w ekologiczne torby papierowe. Nowy przepis nie oznaczałby jednak, że towarów pakowanych w folię nie będzie w sklepach w ogóle. Nadal można by używać torebek foliowych w sytuacji, gdy są one niezbędnym opakowaniem towaru, np. mięsa, truskawek. Ale już pieczywa czy jabłek nie.
Pomysł radnego nie wszystkim się podoba. Prezesa ekologicznego Klubu Gaja Jacka Bożka co prawda cieszy prekursorski jak na Polskę pomysł łódzkiego radnego, jednak i on ostrożnie dawkuje entuzjazm. - Ta propozycja świadczy, że coś się w końcu zaczęło zmieniać w naszej świadomości - mówi ekolog. - Do tej pory tylko organizacje ekologiczne i media apelowały o niekorzystanie z plastikowych jednorazówek. Aby jednak pomysł wypalił, musi być realizowany z głową. Cały przemysł opiera się na jednorazowych siatkach plastikowych. Zanim władze miasta wprowadzą zakaz, powinny zbadać, jakie pociągnie to koszty, jak przygotować klientów i właścicieli sklepów do zmian - wylicza.Czy jednak Łódź w ogóle miałaby prawo wprowadzić taki zakaz? - W ustawie o samorządzie gminnym jest zapis, który mówi, że sprawy nie mające regulacji ustawowej, a wpływające na ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa czy zdrowia mieszkańców mogą być regulowane przepisami wprowadzanymi przez radę gminy - tłumaczy Sławomir Klimczak z działu prawnego Urzędu Miasta w Łodzi. - Oznacza to, że jeśli radny Piątkowski dobrze uzasadni swój wniosek i zdobędzie poparcie podczas głosowania, projekt może zostać wprowadzony w życie.
Izabela Marczak, Katarzyna Tekień Dziennik, 7.09.2007
„Co młody konsument wiedzieć powinien?” - to ogólnopolska konsumencka kampania edukacyjna dla dzieci i młodzieży szkolnej finansowana ze środków Unii Europejskiej oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Celem kampanii jest rozbudzenie świadomości konsumenckiej wśród dzieci i młodzieży oraz dostarczenie młodym konsumentom informacji o ich najważniejszych prawach i obowiązkach. W ramach kampanii przeprowadzonych zostanie 480 szkoleń w 16 województwach na terytoriom Rzeczpospolitej Polskiej dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz szkół średnich w wieku od 10 do 19 lat, w trakcie których uczniowie poznają istotne z punktu widzenia młodego konsumenta prawa i obowiązki konsumenckie oraz ich zastosowanie w konkretnych sytuacjach. Klub Gaja koordynuje projekt na terenie województw Śląskiego i Opolskiego. W ramach projektu zorganizowany zostanie również ogólnopolski konkurs plastyczny „Co młody konsument wiedzieć powinien?”, a także powstanie internetowy serwis edukacyjny dla uczniów i nauczycieli www.mlodykonsument.pl.
Szkolenia
Internetowy serwis edukacyjny dla uczniów i nauczycieli www.mlodykonsument.pl.
Szkolenia 'Co młody konsument wiedzieć powinien?' Klub Gaja zakończył szkolenia prowadzone w ramach projektu „Co młody konsument wiedzieć powinien?” realizowanego przez Polską Zieloną Sieć. Klub Gaja jako członek Polskiej Zielonej Sieci koordynuje ogólnopolską kampanię „Co młody konsument wiedzieć powinien?” na terenie województwa śląskiego i opolskiego. W ramach kampanii w każdym województwie wytypowanych zostało do przeprowadzenia szkolenia 10 szkół – podstawowych, gimnazjów oraz szkół średnich różnego typu (ogólnokształcących, zawodowych, specjalnych). W każdej z 10 szkół przeprowadzone zostały 3 szkolenia dla uczniów. W sumie w przeprowadzonych w woj. śląski przez Klub Gaja 30 szkoleniach wzięło udział 618 uczniów, natomiast w woj. opolskim w 30 szkoleniach udział wzięło 710 uczniów. Projekt „Co młody konsument wiedzieć powinien?” na terenie województwa śląskiego objęty został honorowym patronatem przez Śląskiego Kuratora Oświaty dr Mariana Dronio. W projekcie udział wzięły następujące szkoły: Gimnazjum nr. 3 w Mysłowicach z Oddziałami Integracyjnymi, Gimnazjum nr 7 w Tychach, Gimnazjum nr 10 w Dąbrowie Górniczej, Publiczne Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach, VIII Liceum Ogólnokształcące w Gliwicach, Gimnazjum nr 2 w Gliwicach, Technikum nr 14 Zespołu Szkół Zawodowych nr 3 w Katowicach, Szkoła Podstawowa nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi w Pszczynie, Szkoła Podstawowa w Świerklanach Górnych, Zespół Szkół Budowlanych w Cieszynie. Na terenie województwa opolskiego udział wzięły następujące szkoły: Gimnazjum nr1 w Namysłowie, Gimnazjum nr 3 w Opolu, Zespół Szkół Gimnazjalnych w Pokoju, Gimnazjum nr 3 w Nysie, Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego w Brzegu, I Liceum Ogólnokształcące w Namysłowie, Liceum Ogólnokształcące nr 6 w Opolu, Szkoła Podstawowa nr. 1 w Niemodlinie, Szkoła Podstawowa w Komprachcicach, Szkoła Podstawowa w Pokoju.
Nagrody w Światowy Dzień Konsumenta Klub Gaja oraz Polska Zielona Sieć w dniu 15 marca 2007 r. w Światowy Dzień Konsumenta, o godz. 12.00 w Sali Marmurowej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach uroczyście ogłosił wyniki oraz wręczył nagrody dla 18 laureatów II etapu konkursu plastycznego „Co młody konsument wiedzieć powinien?”. Projekt „Co młody konsument wiedzieć powinien?” na terenie województwa śląskiego objęty został honorowym patronatem przez Śląskiego Kuratora Oświaty dr Mariana Drosio oraz Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. W projekcie udział biorą szkoły z: Cieszyna, Dąbrowy Górniczej, Gliwic, Mysłowic, Katowic, Świerklan Górnych, Tychów, Pielgrzymowic oraz Pszczyny. Pierwszy etap konkursu na terenie województwa śląskiego rozstrzygnięty został w poszczególnych szkołach. Na tym etapie nagrodzono 60 prac uczniów z 10 szkół w których jednocześnie prowadzone są w ramach projektu szkolenia. Drugi etap konkursu rozstrzygnięty został na szczeblu wojewódzkim a finał odbędzie się 15 marca 2007 r. Trzeci etap konkursu rozstrzygnięty zostanie na szczeblu krajowym. Finał ogólnopolski odbędzie się w Warszawie, 1 czerwca w Dzień Dziecka.
Szkolenie "Co młody konsument wiedzieć powinien?" w Gimnazjum nr 10 w Dąbrowie Górniczej
|
||||||||||||||||||
autor: yoyo | ikonki: krysiaida @ deviantart | działa dobrze pod: ie 5.0, netscape6, opera 5 (i wyżej) |