|
Zaadoptuj rzekę - 2006/2007 rokGoście w Klubie GajaW dniu 16 października 2007 gościliśmy młodzież oraz wychowawców z gimnazjum w Słopnicach, które bierze udział w programie „Zaadoptuj rzekę” i przeprowadziło najciekawsze działania na terenie powiatu limanowskiego. W Wilkowicach młodzież wzięła udział w zajęciach na ścieżce edukacyjnej oraz poznała w jaki sposób zgłaszać drzewa do ochrony pomnikowej. Po zajęciach terenowych prowadziliśmy również wykład na temat naszych działań.
"Jak zaadoptować rzekę?" w Tomaszowie Mazowieckim W dniu 2 października 2007 w Urzędzie Miasta Tomaszowa Mazowieckiego została otwarta wystawa "Jak zaadoptować rzekę", przygotowana w ramach projektu "Zaadoptuj rzekę" finansowanego przez NFOŚiGW.Uroczystego otwarcia wystawy dokonał Prezydent Tomaszowa Mazowieckiego Rafał Zagozdon. Wśród zaproszonych gości w wydarzeniu uczestniczył m.in. dyrektor Bogumił Kazalak z wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Łodzi.
Prezentacje przygotowane przez Jacka Bożka i Pawła Grzybowskiego z Klubu Gaja dotyczące programu "Zaadoptuj rzekę" skierowane były w szczególności do uczniów ze SP nr 1 i nr 13, którzy uczestniczyli w otwarciu wystawy. Uczennica SP nr 13 Zuzanna Wojewódzka wręczyła prezentację dotyczaca prezentacji dokonań ekologicznych dzieci Prezesowi Klubu Gaja. TVP3 Łódź, Telewizja Teletop i Radio Fama przygotowały materiał dotyczący wystawy i działań w ramach programu "Zaadoptuj rzekę".
Klub Gaja w Kołobrzegu Światowy Dzień Rzek W dniach 29-30 września 2007 w Kołobrzegu i jego okolicach odbyły się XI otwarte zawody SALMO PARSĘTY-2007, których współorganizatorem było Porozumienie dla Parsęty. W ramach obchodów Światowego Dnia Rzek -30 września- do Kolobrzegu przyjechał Jacek Bożek z Klubu Gaja, który propagował program "Zaadoptuj rzekę".
Wielkie sprzątanie Wilkówki i Białej ! Z okazji Światowego Dnia Rzek w Gminie wilkowice odbyło się wielkie rzeki Wilkówki i Białej. 28 września rzekę sprzątały starszaki z Przedszkola w Wilkowicach, natomiast 29 września do pracy przystapiła Szkoła Podstawowa w Wilkowicach. Sprzatali wszyscy. Klasy VI, zaopatrzomne w gumowce sprzatały koryto rzeki i nadbrzeża, młodsi zabrali sie do porządkowania alejek wzdłuż rzeki. Sprzątali takżę dorośli - nauczyciele , a także przedstawiciele Klubu Gaja i Urzędu Gminy Wilkowice. Czego tam nie było, puszki, butelki, części samochodowe, stare dywany, kuchenka gazowa, a nawet fragmenty komputera. Wspólnie zebraliśmy 120 worków śmieci!. 1 października rzekę Białą sprzątały starszaki z Przedszkola w Bystrej. Dzieciaki zebrały 3 worki śmieci. Bawiły się przy tym doskonale, wynajdując wśród krzaków i kamieni nad rzeką coraz to ciekawsze okazy. Zanleźliśmy nawet starą łopatę. Oragnizatorem sprzatania był Klub Gaja oraz Gmina Wilkowice.
Światowy Dzień Rzek 30 września 2007 Z okazji ogłoszonej przez ONZ „International Decade for Action Water for Life”, 2005- 2015, zapraszamy wszystkich entuzjastów rzek z całego świata do udziału w III Światowym Dniu Rzek. Wydarzenie to sięga tradycją roku 1980, kiedy to wolontariusze z Kanady posprzątali rzekę Thompson. Od trzech lat święto organizowane jest na skalę międzynarodową. W zeszłym roku w wydarzeniu uczestniczyło milion osób z 30 krajów świata. „Przyłącz się do świętowania przyrodniczych i kulturowych wartości naszych rzek” Mark Angelo słynny obrońca rzek Kanady inicjator Światowego Dnia Rzek
Z okazji Światowego Dnia Rzek zapraszamy wszystkich chętnych do włączenia się w działania Klubu Gaja i udział w programie „Zaadoptuj rzekę”. Zorganizuj * wycieczkę nad rzekę * projekt edukacyjny * zajęcia terenowe * wystawę, *konkurs *sprzątanie rzeki.
Rozesłaliśmy już plakaty i materiały edukacyjne do współpracujących z nami placówek oświatowych w całym kraju. Przypominamy, że do działań w ramach Światowego Dnia Rzek może przystąpić każdy chętny. Przysyłajcie do nas informacje i zdjęcia o tym, co zostało zrobione dla polskich rzek. Miło nam już dzisiaj poinformować, że z okazji Światowego Dnia Rzek odbędą się m.in. wydarzenia w Wilkowicach nad rzeką Wilkówką, w Bystrej nad rzeką Białą oraz w Kołobrzegu nad rzeką Parsętą.
"Jak zaadoptować rzekę?" w Wilkowicach To już kolejna wystawa Klubu Gaja "Jak zaadoptować rzekę". Tym razem, po wystawach w Katowicach i Kołobrzegu, prezentacja odbyła się w Urzędzie Gminy w Wilkowicach. Otwarcie wystawy i prezentacje obejrzeli zaproszeni goście oraz młodzież ze szkół z gminy Wilkowice .
Zaadoptuj rzekę wchodzi na Bałtyk W dniach 28-29 sierpnia 2007 w Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego na Helu odbyły się warsztaty strategiczne prowadzone przez organizację The Fisheries Secretariat pt. "Rozwiązywanie problemów dotyczących rybołówstwa na Morzu Bałtyckim przez organizacje pozarządowe". Warsztaty współorganizował Klub Gaja. dyskutowano nad możliwościami działań organizacji pozarządowych w obszarze Morza Bałtyckiego i jego zlewni.
Wystawa w Kołobrzegu W dniu 7 lipca 2007 w Hali Sportowej Milenium w Kołobrzegu została otwarta wystawa Klubu Gaja "Jak zaadoptować rzekę". Na otwarcie wystawy przybyli sygnatariusze Porozumienia dla Parsęty, Krzysztof Gierszewski - TROTON, wójt gminy Gościno, zastępca wójta gminy Dygowo, przedstawiciel wędkarzy z koła "Salmo". Wystawę otworzył Jacek Bożek. Były też prezentacje i rozmowy. Wystawę odwiedzili dziennikarze lokalnej prasy i radia. W czasie wakacji przez Halę Milenium w Kołobrzegu przewija się tysiące turystów z kraju i z za granicy. Projekt i wystawę dofinansowano z NFOŚiGW.
Wystawa "Jak zaadoptować rzekę?" W dniu 12 czerwca 2007 roku w Bibliotece Śląskiej w Katowicach została uroczyście otwarta wystawa Klubu Gaja "Jak zaadoptować rzekę?". Otwarcie zostało poprzedzone wystapieniem Jacka Bożka na temat programu "Zaadoptuj rzekę", jego założeniach i efektach działań. Głos zabrali także zaproszeni goście: przedstawiciel Urzędu Wojewódzkiego Cezary Pacocha, dr Piotr Skubała - ekolog z Uniwersytetu Śląskeigo oraz młodzież z Gimnazjum nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Karola Wojtyły z Mysłowic. Po obejrzeniu wystawy został zaprezentowany film "Jak uratować rzekę", przed którego projekcją swoje wystąpienie przedstawił Paweł Grzybowski. Po filmie odbyła się dyskusja. Wystawa jest częścią programu "Zaadoptuj rzekę", finansowanego przez NFOŚiGW oraz WFOŚiGW w Katowicach.
Życzenia dla rzeki... W dniu 12.05.2007 roku w Zambrowie w gminie Gościnno odbyło się kolejne już wydarzenie związane ściśle z programem "Zaadoptuj rzekę". Sygnatariusze Porozumienia dla Parsęty zebrali się nad brzegiem rzeki, aby wspólnie się bawić i pracować. Jak w roku ubiegłym sprzątano brzegi Parsęty, ale także zbierano śmieci w jej nurtach, co zrobiła grupa nurków. W czasie trwania imprezy odbył się przygotowany przez Klub Gaja happening "Życzenia dla rzeki". Wydarzenie rejestrowane było przez TVP3 dla Telewizji Polonia. Na imprezę przybyli także dziennikarze, politycy, samorządowcy, wędkarze oraz wielu okolicznych mieszkańców.
Adopcja Wolbórki W dniu 14 kwietnia 2007 roku odbyły się zajęcia terenowe z uczniami SP nr 1 z Tomaszowa Mazowieckiego pod opieką Pani Justyny Walczak. Zajęcia poprowadził Jacek Bożek nad rzeką Wolbórką w ramach programu "Zaadoptuj rzekę" i budowania Partnerstwa dla rzeki Wolbórki.
W dniu 13 kwietnia 2007 roku w budynku Starostwa Powiatu Limanowskiego odbyła się konferencja "Zaadoptuj rzekę" oraz warsztaty "Edukacja ekologiczna młodzieży szansą zrównoważonego rozwoju", zorganizowane przez Powiat Limanowski, Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa dla nauczycieli z powiatu. Spotkanie otworzył Starosta Powiatu Limanowskiego Pan Jan Puchała oraz Pani Dyrektor Annna Fabia. Prezentację "Zaadoptuj rzekę" poprowadził Jacek Bożek.
W dniu 9 maja w Wilkowicach koło Bielska Białej w siedzibie Klubu Gaja odbyło się seminarium w ramach Kampanii Bałtyk jest w Polsce. Kampania jest prowadzone przez Stowarzyszenie Ekologiczne „ Eko-Unia” i ma na celu uświadomienie naszemu społeczeństwu, że w Polsce mieszka połowa mieszkańców zlewni Bałtyku i, że to my mamy zasadniczy wpływ na stan Bałtyku. Mottem kampanii jest hasło: „Odkręcając kran codziennie łączysz się z Bałtykiem”. Podczas seminarium przypomniano, że 10 % dodatkowej powierzchni Polski to nasza wyłączna strefa ekonomiczna. Obejmuje ona morze i dno Bałtyku, stanowiąc dodatkowe, rzadko pokazywane na mapach - „województwo morskie”. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele różnych grup interesów od przedsiębiorców po administrację i organizacje pozarządowe. „Eko-Unia” i Klub Gaja dyskutowali nad przygotowanym w ramach kampanii społecznym programem - „Planem dla Bałtyku”. W programie tym nacisk położono na oczyszczenie wód naszych rzek i potoków, które mają bezpośredni wpływ na Bałtyk, zrównoważoną gospodarkę rybacką polegającą na dostosowaniu możliwości połowowych do stanu zasobów ryb oraz na ochronę wyjątkowych ekosystemów Bałtyku i wybrzeża. Seminarium w Wilkowicach jest czwartym z cyklu sześciu seminariów odbywanych w głębi lądu i na wybrzeżu. Po seminarium nad rzeką Wilkówką odbył się hapenning pt. „Zasilenie Bałtyku w czystą wodę”. Kierownik Radek Gawlik ( Eko-Unia), laborant Jacek Bożek ( Klub Gaja) oraz laborantka Mira Stanisławska-Meysztowicz ( Fundacja Nasza Ziemia) wlewali czystą wodę na suche betonowe dno Wilkówki, ilustrujące problemy z wodą oraz stosunkiem człowieka do rzek, potoków i Bałtyku .Więcej informacji na stronie : www.eko-unia.org.pl/baltyk Zasilamy Bałtyk! We Wrocławiu 11 kwietnia 2007 nad Odrą odbył się happening "Zasilamy Odrę", a 12 kwietnia 2007 w Gliwicach happening "Zasilamy Kłodnicę". Oba te wydarzenia odbyły się w ramach prowadzonej przez Eko-Unię Kampanii "Bałtyk jest w Polsce". W happeningach uczestniczyli starzy ( nomen omen) działacze organizacji ekologicznych: Radosław Gawlik - Eko-Unia i Jacek Bożek - Klub Gaja. We Wrocławiu i Gliwicach odbyło się także seminarium "Bałtyk jest w Polsce", gdzie Klub Gaja zaprezentował program "Zaadoptuj rzekę".
W dniu 3 kwietnia 2007 w Warszawie odbyło się I Krajowe Forum Wodne, zorganizowane przez Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej. W Forum uczestniczyli przedstawiciele najważniejszych instytucji działających na polu gospodarki wodnej. Przedstawione na spotkaniu prezentacje dotyczyły gospodarowania wodami w Polsce w świetle Ramowej Dyrektywy Wodnej, udziału społeczeństwa i roli Krajowego Forum Wodnego.
Budowanie partnerstwa dla rzek W dniu 29 marca 2006 w siedzibie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach odbyło się wspólne posiedzenie Rad Gospodarki Wodnej Regionów Wodnych Małej Wisły i Górnej Odry. W trakcie spotkania Klub Gaja wystapił z prezentacją na temat programu "Zaadoptuj rzekę" oraz budowania partnerstwa dla rzek, które ma na celu integrowanie poszczegolnych użytkowników wody wokół działania na rzecz ochrony rzek.
22 marca 2007 Światowy Dzień Wody – adoptujemy rzeki! Inicjatywa corocznych obchodów Światowego Dnia Wody – 22 marca, narodziła się w 1992 roku podczas Konferencji ONZ dotyczącej Środowiska i Rozwoju w Rio de Janeiro. Woda ma zasadnicze znaczenie dla zrównoważonego rozwoju, włączając w to integralność środowiska naturalnego, poprawę warunków życia – jest nieodzowna dla ludzkiego zdrowia i dobra. Na świecie woda pitna staje się dobrem deficytowym. Co roku obchodom Światowego Dnia Wody towarzyszy wiele imprez o charakterze informacyjnym: festiwale filmowe, wielkie wydarzenia medialne, których głównym tematem jest woda. Ty także możesz włączyć się w obchody Światowego Dnia Wody. Przystąp do programu "Zaadoptuj rzekę". Oto niektóre relacje z podjętych działań:
Łódź Obchodziliśmy Światowy Dzień wody. Mamy jej pod dostatkiem, najczęściej nie myślimy, że może nam jej kiedykolwiek zabraknąć. Jednak są takie miejsca na ziemi, gdzie woda jest na wagę złota. Krystalicznie przejrzysta, szemrząca, orzeźwiająco chłodna. Woda - źródło życia, zasługuje, nie tylko według ekologów, na swój dzień. W łódzkiej Manufakturze z okazji Dnia Wody przygotowano wystawy, happeningi i warsztaty dla dzieci. Maluchy uczyły się jak oczyszczać wodę. Organizatorzy akcji ostrzegają, że wkrótce nawet w Polsce możemy mieć problem z niedoborem wody. Według szacunków naukowców w 2050 roku ludzie z 60 krajów świata mogą cierpieć z powodu niedostatku wody pitnej. H.Karolewska
Lwówek Śląski Razem z moją szkołą zorganizowaliśmy ,,Światowy Dzień Wody". Rozpoczęliśmy od apelu, w którym zapoznaliśmy uczniów i nauczycieli z zasobami wody, zapotrzebowaniem w krajach trzeciego świata, sposobami oszczędzania wody. Wraz z dwoma koleżankami opowiedziałam w szkole o kampanii Klubu Gaja ,,Zaadoptuj rzekę”" oraz Polskiej Akcji Humanitarnej,, Złotówka na Wodę". Ulotki propagujące Wasza akcje zostały rozdane wśród nauczycieli i samorządów klasowych (mają oni za zadanie przeprowadzić na ten temat godziny wychowawcze oraz rozpowszechnić temat w kręgu najbliższych). Przeprowadziłyśmy zbiórkę pieniędzy na dzieci Afryki, Azji, Uzbekistanu itd. Za każdy wrzucony grosz rozdawałyśmy niebieskie wstążeczki.
Dnia 22 marca obchodziliśmy Dzień Wody. Świętowaliśmy go w trochę niecodzienny sposób - urządziliśmy krótką manifestację. Pochód wielkimi tablicami z napisami "Chrońmy wodę", "Woda = skarb" itd. trwał kilka przerw. W ich trakcie staraliśmy się, aby do uczniów dotarło, że warto oszczędzać wodę. Rozdawaliśmy również ulotki z pożytecznymi radami.
Seminarium we Wrocławiu W dniach 19-21 marca 2007 we Wrocławiu odbyło się seminarium "Działalność wśród dzieci i młodzieży na rzecz upowszechniania ekologii, wędkarstwa i sportu wędkarskiego - dorobek i perspektywy". Seminarium zorganizowane zostało przez Polski Związek Wędkarski przy współudziale LOP, ZHP, PTTK. w ramach seminarium został wygloszony referat "Zaadoptuj rzekę" prezentujący działania Klubu Gaja w tym programie.
Edukacja W dniu 25 stycznia 2007 roku w ramach programu "Zaadoptuj rzekę" Jacek Bożek poprowadził zajęcia edukacyjne dla uczniów gimanazjum w Burkacie.
Poniżej przedstawiamy list Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzen Wodnych w Łodzi - naszego partnera w programie, który zachęca szkoły do uczestnictwa w programie oraz podejmowania wspólnych działań na rzecz rzek.
ZAPROSZENIE DO PROGRAMU "ZAADOPTUJ RZEKĘ" Dziękujemy kierownik inż. Emil Trybulski
-"KLUB GAJA" ,ul. Parkowa 10,43-365 Wilkowice
Porozumienie dla Parsęty Dnia 14 lutego 2006 roku dziesięciu sygnatariuszy Porozumienia dla Parsęty wyraziło swoją wolę partnerskiej współpracy w ramach programu Klubu Gaja „Zaadoptuj rzekę”, pieczętując to swoimi podpisami. Współpraca realizowana będzie w szczególności poprzez: wspólne działania edukacyjne propagujące ochronę rzeki Parsęty na odcinku gmin Gościno i Dygowo, promowanie pożądanych standardów ochrony przyrody, informowanie społeczności lokalnych o jakości środowiska, gromadzenie i udostępnianie informacji ekologicznych, organizowanie wydarzeń i programów popularyzujących postawy proekologiczne, tworzenie ścieżek dydaktycznych, pomoc w tworzeniu akcji informacyjnych w środkach masowego przekazu, wspomaganie działań kulturowych, promocję terenów objętych programem „Zaadoptuj rzekę”, wymiany młodzieżowe i międzynarodowe. Koordynatorami projektu będą Gminy Gościno i Dygowo. W dniu 7 listopada 2006 w Ząbrowie pod Kołobrzegiem odbyło się spotkanie sygnatariuszy "Porozumienia dla Parsęty", w tym wójta gminy Gościnno, przewodniczącej rady gminy, pracowników urzedu gminy, szkół. Gospodarzem spotkania była firma Troton oraz wójt gminy Gościnno.Na spotkaniu omówiono kolejne kroki w ramach programu "Zaadoptuj rzekę" na rok 2006 i 2007. Jeszcze końcem tego roku powinien zostać rozstrzygnięty konkurs fotograficzny dla mlodziezy szkół gminy gościnno. dotychczas wpłynęło około 600 prac, z czego wynika, że komisja selekcyjna będzie miała duzo pracy. Dzięki firmie Troton powstała także specjalna strona internetowa www.porozumieniedlaparsety.pl , która informuje o działaniach w ramach programu "Zaadoptuj rzekę"
Posprzątali Parsętę
Firma Troton przeciera ekologiczny szlak (...) Jan Wołejszo, prezes firmy Troton: – od początku naszej obecności w Ząbrowie utożsamiamy się z miejscem, w którym działa nasza firma. Nasz zakład leży na wzniesieniu, opadającym malowniczo w stronę płynącej tuż obok Parsęty. Kiedyś to wzniesienie było poprostu dzikim wysypiskiem śmieci. Uporządkowaliśmy je i posadzliliśmy setki drzewek. Od lat inwestujemy w przyjazny środowisku naturalnemu system produkcji”. Rozpoczęliśmy działania, które mają doprowadzić do utworzenia Porozumienia dla Przemszy, rzeki która jest nie tylko ciekawa ze względów ekologicznych, ale też kulturowych, technicznych a nawet historycznych. Na przykładzie tej niezwykle różnorodnej rzeki można prześledzić związki pomiędzy działalnością człowieka a ekosystemami i historią. Na pograniczu Sosnowca i Mysłowic znajduje się jedno z najciekawszych miejsc na Śląsku, a mianowicie Trójkąt Trzech Cesarzy, gdzie graniczyły ze sobą Rosja, Austria i Niemcy. Na zdjęciu: Przemsza - zaadoptowany Trójkąt Trzech Cesarzy Adoptujemy Przemszę Przystąpiliśmy do projektu, wytyczając sobie jako cel główny: uświadomienie znaczenia wody dla człowieka i innych organizmów żywych, wpływu ludzkiej działalności na jej jakość i zasoby oraz konieczność jej oszczędzania i ochrony. Wybraliśmy lokalną rzekę przepływającą przez naszą miejscowość.
Przemsza- prezentacja uczniów dla TVP Kanał E Zaadoptuj rzekę w Kanale E W dniu 07.06.2006 w Gimnazjum nr 3 w Mysłowicach, TVP Program I kręciła kolejny odcinek programu Kanał E, który tym razem poświęcony był Programowi Edukacyjnemu Klubu Gaja "Zaadoptuj rzekę". Młodzież mogła wysłuchać wykładu Antoniego Piwowarczyka o przyszłości i teraźniejszości Czarnej Pszemszy. Opiekunka grupy, pani Ilona Maślorz wraz z młodymi ludźmi przeprowadziła badanie czystości rzeki oraz zaprezentowała gościom dotychczasowe działania w ramach adopcji rzek. O terminie emisji tego odcinka progarmu Kanał E poinformujemy na naszych stronach.
Film "Jak uratować rzekę" Serdecznie zapraszamy na premierę filmu Klubu Gaja "Jak uratować rzekę", która odbędzie się w dniu 27 kwietnia 2006, godz. 19.00 w Galerii Bielskiej BWA , ul. 3 Maja 11 Film „Jak uratować rzekę” Sławomir Kulpowicz
Zwierciadło W marcowym numerze miesięcznika "Zwierciadło" znalazła się krótka informacja na temat prowadzonego przez Klub Gaja projektu „Jak uratować rzekę”.
Klub Gaja serdecznie zaprasza na otwarcie wystawy "Jak uratować rzekę" 2 luty 2006 r., godz. 12.00, Biblioteka Narodowa, Warszawa, al. Niepodległości 213 (Pola Mokotowskie). Otwarciu wystawy towarzyszyć będą wykłady oraz projekcja filmu "Jak uratować rzekę".
Bełk Szkoła Podstawowa w Bełku
Mała Panew Anna Tropper Zuzanna Łukaszewicz Zespół Szkół w Krupskim Młynie
Oleśnica Irena Koreń, Szkoła Podstawowa nr 2 w Oleśnicy
Wierchomlanka Szkoła Podstawowa w Wierchomli Wielkiej
Jamna Otoczyliśmy opieką fragment rzeki Jamny. Na początku oczy-ściliśmy jej brzegi, znaleźliśmy dużo śmieci (plastikowe butelki, papierki, opakowania po produktach spożywczych itp.). Następnie zaczęliśmy zbierać informacje na temat Jamny – jej geografii oraz stanu czystości wód. Podczas zajęć terenowych, przyjrzeliśmy się roślinom i zwierzętom, jakie można spotkać w okolicach rzeki. Brzegi porośnięte są głównie trawami i innymi roślinami zielnymi. Zauważyliśmy również mnóstwo pająków – krzyżaków ogrodowych, ślimaków – wstężyków ogrodowych, motyle – rusałkę pawik i rusałkę pokrzywnik oraz wiele innych owadów. Woda w rzece jest niestety zanieczyszczona, więc trudno za-obserwować organizmy żyjące w wodzie. Zostały przeprowadzone zajęcia na temat ochrony rzek. W przyszłości mamy zamiar zbierać dokładne informacje na temat aktualnego stanu czystości wody i możliwości jej oczyszczania oraz przyjrzeć się występującym w rzece nielicznym organizmom, będziemy również dalej dbali o porządek nad brzegami rzeki. Klasa IVc z wychowawczynią Magdaleną Stasiak Szkoła Podstawowa nr 5 w Mikołowie
Staw przy szkole Przygotowania do realizacji programu „Zaadoptuj rzekę” rozpoczęliśmy od zaplanowania naszych działań, następnie wzięliśmy się do pracy. Dnia 4 kwietnia cała nasza klasa, która liczy 12 osób pod kierunkiem nauczycieli pani Aleksandry Rytczak i Urszuli Gajdemskiej wzięła udział w oczyszczaniu stawu za szkołą. Pani przeprowadziła pogadankę na temat bezpieczeństwa podczas pobytu nad wodą. Nasze działania rozpoczęliśmy od podziału na grupy tj.: czyszcząca, badająca wodę, badająca florę i faunę. Członków zespołów wybieraliśmy losując kolorowe kartoniki: czerwone, niebieskie, zielone. Każdy uczeń otrzymał opaskę na rękę lub szarfę w odpowiednim kolorze.
Zadania, które wykonał zespół czerwony – czyszczący: - oczyszczenie brzegów rzeki, - segregacja śmieci. Zadania, które wykonał zespół niebieski – badający wodę: – pobranie próbek wody rzecznej, – badanie właściwości fizycznych i chemicznych wody, – określenie stopnia zanieczyszczenia wody, – dokonywanie pomiaru prędkości nurtu wody. Zadania, które wykonał zespół zielony – badający florę i faunę: – obserwacja brzegów rzeki, – rozpoznawanie roślin rosnących nad wodą za pomocą klucza, – poszukiwanie śladów zwierząt, – rozpoznawanie zwierząt żyjących na obszarach nadrzecznych. Po zakończeniu prac każdy zespół wykonał sprawozdanie w postaci plakatów. Dzień spędziliśmy bardzo aktywnie, byliśmy zadowoleni ze swojej pracy, dumni z wydobytych z jeziora skarbów: opon i tapczanu, jednocześnie zdegustowani destrukcyjną działalnością człowieka. Jesteśmy bardzo zadowoleni z przystąpienia do programu edukacyjnego „Zaadoptuj rzekę”, ponieważ bardzo dobrze się bawiliśmy, a przy okazji wzbogaciliśmy naszą wiedzę i obiecaliśmy sobie, że już zawsze będziemy przestrzegali zasad ochrony przyrody i będziemy oszczędzali wodę. Uczniowie klasy IIIB oraz opiekunowie pani Urszula Gajdemska (wychowawca) i pani Aleksandra Rytczak (nauczyciel biologii) Gimanzjum Specjalne nr 1 w Wejcherowie
Lisi Potok Na zdjęciu: happening "Z biegiem rzeki"
Do przeprowadzenia akcji została wybrana rzeka Wolbórka, która przepływa przez nasze miasto - Tomaszów Mazowiecki. Posprzątaliśmy jej brzegi, prowadzilismy rozmowy z Kołem Wędkarskim na temat tego, jakie ryby żyją w rzece. Przeprowadzilismy też w miarę naszych mozliwości badanie czystości, przejrzystości i jakości wody. wykonaliśmy zdjęcia rzeki, a także malowanie wizerunku rzeki Wolbórki. Uczniowie z klasy IIIF i wychowawca Justyna Walczak. SP nr 1 w Tomaszowie Mazowieckim
W dniu 23.04.2007 r. podczas obchodów Dnia Ziemi dzieci z Przedszkola w Bystrej z wielkim zaangażowaniem sprzątały otoczenie przedszkola, zaopatrzone w worki foliowe i rękawiczki ochronne. Współpracując z Klubem Gaja sprzątały także otoczenie rzeki Białki inicjując w ten sposób realizację programu „Zaadoptuj rzekę”. Wychowankowie mieli możliwość obserwacji biegu rzeki, zanieczyszczeń śmieciami jej pobocza, sprzątania jej pobocza z użyciem rękawiczek ochronnych, obserwacji napotkanej żaby. W akcji tej brał udział przedstawiciel Klubu Gaja Jacek Bożek. Realizując program "Zaadoptuj rzekę" dzieci: Agata Usarz Przedszkole Publiczne w Bystrej TEMAT ZAJĘCIA „WODA W PRZYRODZIE ” Zapoznanie dzieci z cyklem obiegu wody w przyrodzie, przeprowadzanie doświadczeń topnienia lodu, parowania wody, skraplania, sprawdzanie czystości wody z użyciem lup, mikroskopu. Filtrowanie wody przez gazę z watą. Zwrócenie uwagi na oszczędne gospodarowanie wodą, nie zanieczyszczanie jej ściekami. Wyjaśnienie znaczenia oczyszczalni ścieków. Śpiew piosenki „ Wołanie o pomoc”. CELE: Ogólne -wzbogacanie wiedzy przyrodniczej; -kształtowanie postaw proekologicznych; -doskonalenie umiejętności posługiwanie się przyrządami optycznymi; -kształtowanie umiejętności przeprowadzania doświadczeń; -kształtowanie umiejętności śpiewu zbiorowego Operacyjne -dzieci znają cykl obiegu wody w przyrodzie; -dzieci znają znaczenie oczyszczalni ścieków; -dzieci potrafią przeprowadzać doświadczenia filtrowania wody; -potrafią korzystać z lup i mikroskopu; -dzieci potrafią śpiewać piosenkę „ Wołanie o pomoc” METODY: Czynna -posługiwanie się lupami, mikroskopem; -układanie z sylwet cyklu obiegu wody w przyrodzie; -przeprowadzanie doświadczenia filtrowania wody Słowna -objaśnienia nauczycielki; -śpiew piosenki Oglądowa -pokaz cyklu skraplania wody FORMY PRACY: Praca z całą grupa, praca w małych zespołach POMOCE: Sylwety, strzałki, talerzyk, lód, miska, lustro, lupy, mikroskop, słoiki, gaza, wata, konewki, PRZEBIEG ZAJĘCIA: 1. Oglądanie pokazu w wykonaniu nauczycielki cyklu powstawania wody z zachowaniem zasad bezpieczeństwa / pokaz talerzyka z lodem, obserwacja jego topnienia i zamiany na wodę, nalanie gorącej wody do miski, przykrycie jej lustrem, ściągnięcie lustra, pokaz skraplania się pary/. 2. Układanie przez dzieci /z sylwet / na tablicy cyklu obiegu wody w przyrodzie z zaznaczeniem kierunku obiegu strzałkami. 3. Praca w małych zespołach / 6- osobowych/ : -sprawdzanie czystości wody z użyciem lup, mikroskopu, -przeprowadzenie doświadczenia filtrowania wody z użyciem: konewki, słoików, gazy, waty, sprawdzenie jej czystości przy pomocy lup i mikroskopu. 4. Zabawa ruchowa „ Słonko świeci deszczyk pada” z el. pobudzająco hamującym. 5. Wypowiedzi dzieci na temat- jak mamy postępować aby mieć czystą wodę i aby jej nam nie zabrakło. 6. Zwrócenie dzieciom konieczności ochrony przyrody a w tym i wody – nie zanieczyszczanie jej ściekami. Wyjaśnienie znaczenia słowa – oczyszczalnia ścieków. 7. Śpiew zbiorowy piosenki „ Wołanie o pomoc”. Opracowała Agata Usarz Nauczyciel Przedszkola Publicznego w Bystrej
Trzebyczka Pragniemy poinformować, iż zgłosiliśmy nasze przedszkole do akcji "Zaadoptuj rzekę". Z tej okazji nasze przedszkolaki wybrały się nad niewielką rzeczkę "Trzebyczkę". Dzieci z ochotą podjęły wyzwanie opiekowania się przybrzeżnym terenem. W wyprawie nad rzeczkę towarzyszyli nam rodzice, wspólnie zbieraliśmy leżące nad brzegiem śmieci. Następnego dnia dzieci malowały to, co zapamiętały z wycieczki. Wszystkie prace zostały wywieszone na głównym holu w naszym przedszkolu. Cały rok szkolny będziemy pogłębiać wiedzę na temat fauny i flory naszej rzeki. Zajęcia będziemy prowadzić metodą projektu aby w nasze działania włączyć również rodziców. Końcowym efektem projektu będzie album dotyczący naszej rzeki. Pod koniec roku szkolnego dzieci przystąpią do konkursu na temat naszej rzeki, a następnie będą mogły zdobyć odznakę "Młodego Ekologa". Pragniemy, aby nasze przedszkolaki stały się "strażnikami" przyrody. Przedszkole nr 28 , Dąbrowa Górnicza Dorota Smędzik, Małgorzata Stańkowska- Wilk, Lidia Kuster, Anna Nawrot
W roku szkolnym 2006/2007 grupa "Jaskółek" przystąpiła do programu "Zaadoptuj rzekę". Działania rozpoczęliśmy od zorganizowania wystawy plakatów oraz prac dzieci na temat "Nasza rzeczka - potok Kokociniec" Następnie odbyliśmy wycieczkę nad pobliski potok Kokociniec, który chcieliśmy zaadoptować. Podczas spaceru dzieci obserwowały nurt, głębokość, czystość wody i brzegów potoku, stwierdziły, że na brzegach jest sporo śmieci. Następnego dnia zaopatrzeni w rękawice oraz worki wyzbieraliśmy wszystkie śmieci i pobraliśmy próbkę wody z potoku. Po powrocie do przedszkola, podczas zabawy badawczej, dzieci porównywały wodę pobraną z rzeczki z wodą z kranu, stwierdziły, że woda jest zanieczyszczona i brzydko pachnie. Postanowiły, że staną się strażnikami rzeczki, ZAOPIEKUJĄ SIĘ NIĄ, będą nawoływały do utrzymania porządku w jej otoczeniu. Kolejnym punktem naszego planu było spotkanie z panem leśniczym, który poszerzył wiedzę dzieci na temat okolicznej rzeczki Kolejnym naszym działaniem (listopad 2006) będzie zaproszenie do przedszkola pracownika oczyszczalni ścieków, który ukaże nam jak pracuje oczyszczalnia i ile pracy trzeba włożyć w proces oczyszczania wody oraz uświadomi jak potrzebna jest woda ludziom i zwierzętom do życia. Jaki stanowi bezcenny skarb. W miesiącu kwietniu 2007 roku w ramach tygodnia czystości wód dzieci zapoznają się z zasadami racjonalnego gospodarowania wodą, poznają sposoby jej oszczędzania oraz wezmą udział w konkursie plastycznym pt.: "Kropelka - drogocenny skarb". Dzieci poznają również piosenkę na temat czystości wody i zasad jej oszczędzania. Dla rodziców przeznaczona będzie gazetka ścienna na temat oszczędzania wody oraz postery wykonane przez dzieci. Miejskie Przedszkole nr 99 w Katowicach Gabriela Skrzypczak, Małgorzata Kołodziej
Młynówka W tym roku kontynuując program edukacyjny „Zaadoptuj rzekę” podjęliśmy 3 główne zadania, które będziemy realizować przez cały rok szkolny. 1/ Badanie jakości wody (wrzesień/listopad) 2/ Audycja przez szkolny radiowęzeł z okazji Światowego Dnia Wody 3/ Sprzątanie brzegów rzeki w ramach Światowego Dnia Ziemi (kwiecień) Zadanie polegało na zbadaniu wybranych parametrów chemicznych wody oraz poznanie środowiska przyrodniczego rzeki Młynówki przepływającej przez nasze miasto Jastrowie. Na podstawie przeprowadzonych badań wodę rzeki Młynówki można zaliczyć do I klasy czystości wód. Potwierdza to też flora i fauna, a jest różnorodna, np. : na brzegach znajduje się trzcina pospolita, rdestnica kędzierzawa, moczarka kanadyjska, wywłócznik. W rzece pływają np. z ryb: ciernik; z owadów: komary, płaszczyca szara; z płazów: żaby. Jakość wody i przepiękne położenie wśród łąk i lasów zachęca do wypoczynku nad wodą. Zadaniem kończącym było wykonanie mapek i plakatów o rzece. Wypracowane przez uczniów prace zaprezentowaliśmy na gazetce szkolnej. Mamy nadzieję, że dzięki temu inni uczniowie wzbogacili swoją wiedzę na temat naszej rzeki Młynówki. Uczniowie z Publicznego Gimnazjum im. A. Mickiewicza w Jastrowiu oraz nauczycieli: Regina Sadowska oraz Emilia Szlenkier
Szreniawa W naszej szkole od 2002 roku działa Ekologiczny Klub Wspierający inicjatywy KLUBU GAJA. Uczestniczymy w różnych akcjach ekologicznych. W minionym roku szkolnym 2005/06 podjęliśmy program "Zaadoptuj rzekę". Nasze przedsięwzięcie przebiegało w kilku etapach. Dzięki finansowemu wsparciu Wydziału Ochrony Środowiska UMiG w Proszowicach powstał okolicznościowy folder. Stworzona została legenda o rzece. Na korytarzu szkolnym zamieściliśmy szkic terenu przedstawiający bieg rzeki Szreniawy z informacją o roślinności i zwierzętach żyjących w jej otoczeniu. W ten sposób realizowana jest działalność wychowawcza i ekologiczna szkoły: uczniowie poszerzają swoją wiedzę na temat środowiska lokalnego. SP nr 1 w Proszowicach
Potok Aleksander Drugi rok opiekujemy się naszym potokiem Aleksandrem dopływem Jamny w ramach akcji „Zaadoptuj rzekę”. Czujemy się odpowiedzialni za naszą rzekę, więc kilka razy w ciągu roku chodzimy sprzątać jej brzegi. Szczególnie dużo śmieci i butelek po napojach uprzątnęliśmy zaraz po wakacjach we wrześniu. Nasza rzeka płynie przez park i jest częścią zbudowanego na niej stawu rekreacyjnego, więc mamy możliwość odbywania nad nią ciekawych zajęć. W tym roku interesowaliśmy się wodą w rzece i stawie, a w szczególności organizmami w niej żyjącymi. Obserwowaliśmy zwierzęta żyjące nad nią: żaby, ropuchy, kaczki krzyżówki, nartniki i ptaki z parku, które korzystają z kąpieli przy brzegach. Określaliśmy ich cechy przystosowawcze do życia w swoim środowisku. Na zajęciach koła omawialiśmy znaczenie wody dla człowieka i otaczającej nas przyrody. Na koniec jesiennych zajęć zrobiliśmy wystawę prac plastycznych poświęconą naszej rzece. Koło przyrodniczo - ekologiczne "KAMELEON" SP nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Mikołowie Opiekun koła: Gabriela Hamm
Potok Heybeck w Anglii Do programu „Zaadoptuj rzekę” włączają się nie tylko szkoły i organizacje z Polski, ale także z zagranicy. Klub Gaja w Deusbury w hrabstwie West Yorkshire w Wielkiej Brytanii, prowadzony przez Sally Naylor postanowił przygotować wystawę poświęconą lokalnemu potokowi Heybeck . wolontariusze rozpoczęli poszukiwania wszelkich informacji i ciekawostek na temat kultury, historii i przyrody tej rzeczki oraz jej okolic. Krótka wzmianka na ten temat ukazała się nawet w lokalnej prasie w październiku 2006. Czekamy na dalsze relacje z Anglii, no i oczywiście wystawę.
Światowy Dzień Wody w Oleśnicy " Zachowaj błękit wody" pod takim tytułem uczniowie Szkoły Podstawowej Nr2 im. J. Kilińskiego w Oleśnicy obchodzili Światowy Dzień Wody. Na lekcjach przyrody, plastyki, godzinach do dyspozycji wychowawcy oraz zajęciach Szkolnego Koła Ligi Ochrony Przyrody poszukiwali informacji na temat rzeki płynącej przez miasto. Posługując się mapą powiatu oleśnickiego sformułowali następujące wnioski : - pod względem hydrograficznym ziemia oleśnicka należy do prawego dorzecza Widawy - cechą charakterystyczną dorzecza Widawy jest jego asymetria, ma ono rozwinięte prawe skrzydło zwłaszcza w środkowym odcinku, lewe natomiast pozbawione jest dopływów - Widawa mająca 110 km długości, opływa Równinę Oleśnicką od wschodu i od południa - Widawa jako rzeka nizinna płynie powoli w rozległym korycie, tworząc miejscami meandry - najdłuższym dopływem Widawy jest potok Oleśnica, mający 42 km długości - przepływa on przez środek regionu, wypływa z południowych stoków Wzgórz Twardogórskich na wysokości 202 m n.p.m, w pobliżu wsi Drogoszowice. - początkowo płynie na południe, po czym skręca na południowy zachód, opływa miasto Oleśnicę od północy i następnie między Smardzowem i Borową porzuca dotychczasowy kierunek, by płynąć ponownie na południe; w końcowym biegu skręca na zachód i na południe od Śliwic wpada do Widawy. - Oleśnica na całej prawie długości płynie w uregulowanym korycie po szerokiej i miejscami zabagnionej dolinie - towarzyszy jej sieć rowów melioracyjnych - średni spadek potoku w porównaniu z Widawą jest stosunkowo duży i wynosi l,95% - szeroką terasę zalewową porastają łąki, na wyższej występują pola uprawne W szkolnym konkursie plastycznym uczniowie zaprezentowali prace wykonane różnorodnymi technikami, tematycznie związane z wodą. Przygotowali wystawę z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych przesłanych do szkoły przez Klub Gaja. Materiały pt" Zaadoptuj rzekę" zostały wyeksponowane na wystawie razem z Marzannami wykonanymi przez każdą klasę. Uczniowie układali rymowanki i przysłowia związane z wodą. Obliczali indywidualne dobowe zużycie wody przez 1 osobę i zużycie wody przez całą rodzinę. Klasy szóste udały się do Zakładu Uzdatniania Wody i zapoznały się z procesem uzdatniania wody. Swoje spostrzeżenia przedstawili w indywidualnych sprawozdaniach. Badanie czystości wody przeprowadzili członkowie Szkolnego Koła Szkolnego Koła Ligi Ochrony Przyrody. Swoje wyniki zaprezentowali w formie posteru. Dyrektor Szkoły mgr Maria Susidko |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
autor: yoyo | ikonki: krysiaida @ deviantart | działa dobrze pod: ie 5.0, netscape6, opera 5 (i wyżej) |