nowości na e-mail
wpisz adres:


napisz do nas
Copyright © Klub Gaja
Strona Główna » Co Robimy? » Chronimy Przyrodę » Zaadoptuj rzekę » Zaadoptuj rzekę - 2006/2007 rok
Zaadoptuj rzekę
aktualna pozycja:
» Zaadoptuj rzekę - 2008/2009 rok
Zaadoptuj rzekę - 2006/2007 rok
» Zaadoptuj rzekę - 2005 rok

Zaadoptuj rzekę - 2006/2007 rok

Goście w Klubie Gaja

W dniu 16 października 2007 gościliśmy młodzież oraz wychowawców z gimnazjum w Słopnicach, które bierze udział w programie „Zaadoptuj rzekę” i przeprowadziło najciekawsze działania na terenie powiatu limanowskiego. W Wilkowicach młodzież wzięła udział w zajęciach na ścieżce edukacyjnej oraz poznała w jaki sposób zgłaszać drzewa do ochrony pomnikowej. Po zajęciach terenowych prowadziliśmy również wykład na temat naszych działań.

 

 

 

 


"Jak zaadoptować rzekę?" w Tomaszowie Mazowieckim

W dniu 2 października 2007 w Urzędzie Miasta Tomaszowa Mazowieckiego została otwarta wystawa "Jak zaadoptować rzekę", przygotowana w ramach projektu "Zaadoptuj rzekę" finansowanego przez NFOŚiGW.

Uroczystego otwarcia wystawy dokonał Prezydent Tomaszowa Mazowieckiego Rafał Zagozdon. Wśród zaproszonych gości w wydarzeniu uczestniczył m.in. dyrektor Bogumił Kazalak z wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Łodzi. 

 

Prezentacje przygotowane przez Jacka Bożka i Pawła Grzybowskiego z Klubu Gaja dotyczące programu "Zaadoptuj rzekę" skierowane były w szczególności do uczniów ze SP nr 1 i nr 13, którzy uczestniczyli w otwarciu wystawy. Uczennica SP nr 13 Zuzanna Wojewódzka wręczyła prezentację dotyczaca prezentacji dokonań ekologicznych dzieci Prezesowi Klubu Gaja.

TVP3 Łódź, Telewizja Teletop i Radio Fama przygotowały materiał dotyczący wystawy i działań w ramach programu "Zaadoptuj rzekę".

 

 


Klub Gaja w Kołobrzegu

Światowy Dzień Rzek

W dniach 29-30 września 2007 w Kołobrzegu i jego okolicach odbyły się XI otwarte zawody SALMO PARSĘTY-2007, których współorganizatorem było Porozumienie dla Parsęty. W ramach obchodów Światowego Dnia Rzek -30 września- do Kolobrzegu przyjechał Jacek Bożek z Klubu Gaja, który propagował program "Zaadoptuj rzekę".

 

 

 

 

 

 

 

 


Wielkie sprzątanie Wilkówki i Białej !

Z okazji Światowego Dnia Rzek w Gminie wilkowice odbyło się wielkie rzeki Wilkówki i Białej. 28 września rzekę sprzątały starszaki z Przedszkola w Wilkowicach, natomiast 29 września do pracy przystapiła Szkoła Podstawowa w Wilkowicach. Sprzatali wszyscy. Klasy VI, zaopatrzomne w gumowce sprzatały koryto rzeki i nadbrzeża, młodsi zabrali sie do porządkowania alejek wzdłuż rzeki. Sprzątali takżę dorośli - nauczyciele , a także przedstawiciele Klubu Gaja i Urzędu Gminy Wilkowice. Czego tam nie było, puszki, butelki, części samochodowe, stare dywany, kuchenka gazowa, a nawet fragmenty komputera. Wspólnie zebraliśmy 120 worków śmieci!. 1 października rzekę Białą sprzątały starszaki z Przedszkola w Bystrej. Dzieciaki zebrały 3 worki śmieci. Bawiły się przy tym doskonale, wynajdując wśród krzaków i kamieni nad rzeką coraz to ciekawsze okazy. Zanleźliśmy nawet starą łopatę.  Oragnizatorem sprzatania był  Klub Gaja oraz Gmina Wilkowice.

 

Uczniowie SP w Wilkowicach podczas wielkiego sprzątania Wilkówki

W sumie zebraliśmy 120 worków śmieci! 

Przedszkolaki z Wilkowic podczas sprzątania brzegów Wilkówki

Starszaki z Przedszkola w Bystrej z zapałem sprzątają Białą

Zebraliśmy 3 worki śmieci!


Światowy Dzień Rzek

30 września 2007

Z okazji ogłoszonej przez ONZ „International Decade for Action Water for Life”, 2005- 2015, zapraszamy wszystkich entuzjastów rzek z całego świata do udziału w III Światowym Dniu Rzek. Wydarzenie to sięga tradycją roku 1980, kiedy to wolontariusze z Kanady posprzątali rzekę Thompson. Od trzech lat święto organizowane jest na skalę międzynarodową. W zeszłym roku w wydarzeniu uczestniczyło milion osób z 30 krajów świata.

„Przyłącz się do świętowania przyrodniczych i kulturowych wartości naszych rzek”

Mark Angelo

słynny obrońca rzek Kanady

inicjator Światowego Dnia Rzek

 

Z okazji Światowego Dnia Rzek zapraszamy wszystkich chętnych do włączenia się w działania Klubu Gaja i udział w programie „Zaadoptuj rzekę”. Zorganizuj * wycieczkę nad rzekę * projekt edukacyjny * zajęcia terenowe * wystawę, *konkurs *sprzątanie rzeki.

 

Rozesłaliśmy już plakaty i materiały edukacyjne do współpracujących z nami placówek oświatowych w całym kraju.

Przypominamy, że do działań w ramach Światowego Dnia Rzek może przystąpić każdy chętny. Przysyłajcie do nas informacje i zdjęcia o tym, co zostało zrobione dla polskich rzek.

Miło nam już dzisiaj poinformować, że z okazji Światowego Dnia Rzek odbędą się m.in. wydarzenia w Wilkowicach nad rzeką Wilkówką, w Bystrej nad rzeką Białą oraz w Kołobrzegu nad rzeką Parsętą.


"Jak zaadoptować rzekę?" w Wilkowicach

To już kolejna wystawa Klubu Gaja "Jak zaadoptować rzekę". Tym razem, po wystawach w Katowicach i Kołobrzegu, prezentacja odbyła się w Urzędzie Gminy w Wilkowicach. Otwarcie wystawy i prezentacje obejrzeli zaproszeni goście oraz młodzież ze szkół z gminy Wilkowice .

 


 


Zaadoptuj rzekę wchodzi na Bałtyk

W dniach 28-29 sierpnia 2007 w Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego na Helu odbyły się warsztaty strategiczne prowadzone przez organizację The Fisheries Secretariat pt. "Rozwiązywanie problemów dotyczących rybołówstwa na Morzu Bałtyckim przez organizacje pozarządowe". Warsztaty współorganizował Klub Gaja. dyskutowano nad możliwościami działań organizacji pozarządowych w obszarze Morza Bałtyckiego i jego zlewni.

 


Wystawa w Kołobrzegu

W dniu 7 lipca 2007 w Hali Sportowej Milenium w Kołobrzegu została otwarta wystawa Klubu Gaja "Jak zaadoptować rzekę". Na otwarcie wystawy przybyli sygnatariusze Porozumienia dla Parsęty, Krzysztof Gierszewski - TROTON, wójt gminy Gościno, zastępca wójta gminy Dygowo, przedstawiciel wędkarzy z koła "Salmo". Wystawę otworzył Jacek Bożek. Były też prezentacje i rozmowy. Wystawę odwiedzili dziennikarze lokalnej prasy i radia. W czasie wakacji przez Halę Milenium w Kołobrzegu przewija się tysiące turystów z kraju i z za granicy. Projekt i wystawę dofinansowano z NFOŚiGW.

 

na wystawie pojawiło się

wielu dziennikarzy

wójt gminy Gościno

wyraźnie zadowolony

tuż przed otwarciem...


Wystawa "Jak zaadoptować rzekę?"

W dniu 12 czerwca 2007 roku w Bibliotece Śląskiej w Katowicach została uroczyście otwarta wystawa Klubu Gaja "Jak zaadoptować rzekę?". Otwarcie zostało poprzedzone wystapieniem Jacka Bożka na temat programu "Zaadoptuj rzekę", jego założeniach i efektach działań. Głos zabrali także zaproszeni goście: przedstawiciel Urzędu Wojewódzkiego Cezary Pacocha, dr Piotr Skubała - ekolog z Uniwersytetu Śląskeigo oraz młodzież z Gimnazjum nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Karola Wojtyły z Mysłowic.

Po obejrzeniu wystawy został zaprezentowany film "Jak uratować rzekę", przed którego projekcją swoje wystąpienie przedstawił Paweł Grzybowski. Po filmie odbyła się dyskusja.

Wystawa jest częścią programu "Zaadoptuj rzekę", finansowanego przez NFOŚiGW oraz WFOŚiGW w Katowicach. 

 


Życzenia dla rzeki...

W dniu 12.05.2007 roku w Zambrowie w gminie Gościnno odbyło się kolejne już wydarzenie związane ściśle z programem "Zaadoptuj rzekę". Sygnatariusze Porozumienia dla Parsęty zebrali się nad brzegiem rzeki, aby wspólnie się bawić i pracować.

Jak w roku ubiegłym sprzątano brzegi Parsęty, ale także zbierano śmieci w jej nurtach, co zrobiła grupa nurków. W czasie trwania imprezy odbył się przygotowany przez Klub Gaja happening "Życzenia dla rzeki". Wydarzenie rejestrowane było przez TVP3 dla Telewizji Polonia. Na imprezę przybyli także dziennikarze, politycy, samorządowcy, wędkarze oraz wielu okolicznych mieszkańców.

 



Adopcja Wolbórki

W dniu 14 kwietnia 2007 roku odbyły się zajęcia terenowe z uczniami SP nr 1 z Tomaszowa Mazowieckiego pod opieką Pani Justyny Walczak. Zajęcia poprowadził Jacek Bożek nad rzeką Wolbórką w ramach programu "Zaadoptuj rzekę" i budowania Partnerstwa dla rzeki Wolbórki.

 


"Zaadoptuj rzekę" w Limanowej

W dniu 13 kwietnia 2007 roku w budynku Starostwa Powiatu Limanowskiego odbyła się konferencja "Zaadoptuj rzekę" oraz warsztaty "Edukacja ekologiczna młodzieży szansą zrównoważonego rozwoju", zorganizowane przez Powiat Limanowski, Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa dla nauczycieli z powiatu. Spotkanie otworzył Starosta Powiatu Limanowskiego Pan Jan Puchała oraz Pani Dyrektor Annna Fabia. Prezentację "Zaadoptuj rzekę" poprowadził Jacek Bożek.

 

 

 


Kampania Bałtyk jet w Polsce

W dniu 9 maja w Wilkowicach koło Bielska Białej w siedzibie Klubu Gaja odbyło się  seminarium w ramach Kampanii Bałtyk jest w Polsce.

Kampania jest prowadzone przez Stowarzyszenie Ekologiczne „ Eko-Unia” i ma na celu uświadomienie naszemu społeczeństwu, że w Polsce mieszka połowa mieszkańców zlewni Bałtyku i, że to my mamy zasadniczy wpływ na stan Bałtyku. Mottem kampanii jest hasło: „Odkręcając kran codziennie łączysz się z Bałtykiem”.

Podczas seminarium przypomniano, że 10 % dodatkowej powierzchni Polski to nasza wyłączna strefa ekonomiczna. Obejmuje ona morze i dno Bałtyku, stanowiąc dodatkowe, rzadko pokazywane na mapach - „województwo morskie”.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele różnych grup interesów od przedsiębiorców po administrację i organizacje pozarządowe.  „Eko-Unia” i Klub Gaja dyskutowali nad przygotowanym w ramach kampanii społecznym programem - „Planem dla Bałtyku”. W programie tym nacisk położono na oczyszczenie wód naszych rzek i potoków, które mają bezpośredni wpływ na Bałtyk, zrównoważoną gospodarkę rybacką polegającą na dostosowaniu możliwości połowowych do stanu zasobów ryb oraz na ochronę  wyjątkowych ekosystemów Bałtyku i wybrzeża.

Seminarium w Wilkowicach jest czwartym z cyklu sześciu seminariów odbywanych w głębi lądu i na wybrzeżu. 
Kampania owocuje dodatkowymi inicjatywami. Na poprzednim seminarium w dn. 26 kwietnia w Kołobrzegu partner kampanii Mira Stanisławska – Meysztowicz z Fundacji Nasza Ziemia ogłosiła, że w dn. 18 sierpnia br. odbędzie się pierwsze międzynarodowe Sprzątanie Bałtyku.

Po seminarium nad rzeką Wilkówką odbył się hapenning pt. „Zasilenie Bałtyku w czystą wodę”. Kierownik Radek Gawlik ( Eko-Unia), laborant Jacek Bożek ( Klub Gaja) oraz laborantka Mira  Stanisławska-Meysztowicz ( Fundacja Nasza Ziemia) wlewali czystą wodę na suche betonowe dno Wilkówki, ilustrujące problemy z wodą oraz stosunkiem człowieka do rzek, potoków i Bałtyku .Więcej informacji na stronie : www.eko-unia.org.pl/baltyk


Zasilamy Bałtyk!

We Wrocławiu 11 kwietnia 2007 nad Odrą odbył się happening "Zasilamy Odrę", a 12 kwietnia 2007 w Gliwicach happening "Zasilamy Kłodnicę". Oba te wydarzenia odbyły się w ramach prowadzonej przez Eko-Unię Kampanii "Bałtyk jest w Polsce". W happeningach uczestniczyli starzy ( nomen omen) działacze organizacji ekologicznych: Radosław Gawlik - Eko-Unia i Jacek Bożek - Klub Gaja. We Wrocławiu i Gliwicach odbyło się także seminarium "Bałtyk jest w Polsce", gdzie Klub Gaja zaprezentował program "Zaadoptuj rzekę".


I Krajowe Forum Wodne

W dniu 3 kwietnia 2007 w Warszawie odbyło się I Krajowe Forum Wodne, zorganizowane przez Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej.

W Forum uczestniczyli przedstawiciele najważniejszych instytucji działających na polu gospodarki wodnej. Przedstawione na spotkaniu prezentacje dotyczyły gospodarowania wodami w Polsce w świetle Ramowej Dyrektywy Wodnej, udziału społeczeństwa i roli Krajowego Forum Wodnego.

 

 

 



Budowanie partnerstwa dla rzek

W dniu 29 marca 2006 w siedzibie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach odbyło się wspólne posiedzenie Rad Gospodarki Wodnej Regionów Wodnych Małej Wisły i Górnej Odry. W trakcie spotkania Klub Gaja wystapił z prezentacją na temat programu "Zaadoptuj rzekę" oraz budowania partnerstwa dla rzek, które ma na celu integrowanie poszczegolnych użytkowników wody wokół działania na rzecz ochrony rzek.

 

 

 

 

 


22 marca 2007 

Światowy Dzień Wody – adoptujemy rzeki!

Inicjatywa corocznych obchodów Światowego Dnia Wody – 22 marca, narodziła się w 1992 roku podczas Konferencji ONZ dotyczącej Środowiska i Rozwoju w Rio de Janeiro.

Woda ma zasadnicze znaczenie dla zrównoważonego rozwoju, włączając w to integralność środowiska naturalnego, poprawę warunków życia – jest nieodzowna dla ludzkiego zdrowia i dobra. Na świecie woda pitna staje się dobrem deficytowym. Co roku obchodom Światowego Dnia Wody towarzyszy wiele imprez o charakterze informacyjnym: festiwale filmowe, wielkie wydarzenia medialne, których głównym tematem jest woda. Ty także możesz włączyć się w obchody Światowego Dnia Wody. Przystąp do programu "Zaadoptuj rzekę".

Oto niektóre relacje z podjętych działań:

 

Łódź

Obchodziliśmy Światowy Dzień wody. Mamy jej pod dostatkiem, najczęściej nie myślimy, że może nam jej kiedykolwiek zabraknąć. Jednak są takie miejsca na ziemi, gdzie woda jest na wagę złota. Krystalicznie przejrzysta, szemrząca, orzeźwiająco chłodna. Woda - źródło życia, zasługuje, nie tylko według ekologów, na swój dzień. W łódzkiej Manufakturze z okazji Dnia Wody przygotowano wystawy, happeningi i warsztaty dla dzieci. Maluchy uczyły się jak oczyszczać wodę. Organizatorzy akcji ostrzegają, że wkrótce nawet w Polsce możemy mieć problem z niedoborem wody. Według szacunków naukowców w 2050 roku ludzie z 60 krajów świata mogą cierpieć z powodu niedostatku wody pitnej.

H.Karolewska
Serwis regionalny Łódź
htt://wiadomosci.tvp.pl/lodz

 

Lwówek Śląski

Razem z moją szkołą zorganizowaliśmy ,,Światowy Dzień Wody". Rozpoczęliśmy od apelu, w którym zapoznaliśmy uczniów i nauczycieli z zasobami wody, zapotrzebowaniem w krajach trzeciego świata, sposobami oszczędzania wody. Wraz z dwoma koleżankami opowiedziałam w szkole o kampanii Klubu Gaja ,,Zaadoptuj rzekę”" oraz Polskiej Akcji Humanitarnej,, Złotówka na Wodę". Ulotki propagujące  Wasza akcje zostały rozdane wśród nauczycieli i samorządów klasowych (mają oni za zadanie przeprowadzić na ten temat godziny wychowawcze oraz rozpowszechnić temat w kręgu najbliższych). Przeprowadziłyśmy  zbiórkę pieniędzy na dzieci Afryki,  Azji,  Uzbekistanu itd. Za każdy wrzucony grosz rozdawałyśmy niebieskie wstążeczki.
Serdecznie pozdrawiam 
Marta Janicka
LO w Lwówku Śląskim


Rudziniec

Dnia 22 marca obchodziliśmy Dzień Wody. Świętowaliśmy go w trochę niecodzienny sposób - urządziliśmy krótką manifestację. Pochód wielkimi tablicami z napisami "Chrońmy wodę", "Woda = skarb" itd. trwał kilka przerw. W ich trakcie staraliśmy się, aby do uczniów dotarło, że warto oszczędzać wodę. Rozdawaliśmy również ulotki z pożytecznymi radami.
Przygotowaliśmy także przedstawienie na temat wody. Członkowie Ekozespołów występowali m.in. jako: chemik, sumienie, ekolog itd. Uświadamialiśmy naszym kolegom, że zasoby wody do codziennego użytku mogą zostać wyczerpane.
Reporterka Ola
Gimnazjum Publiczne w Rudzińcu

 


Seminarium we Wrocławiu

W dniach 19-21 marca 2007 we Wrocławiu odbyło się seminarium "Działalność wśród dzieci i młodzieży na rzecz upowszechniania ekologii, wędkarstwa i sportu wędkarskiego - dorobek i perspektywy".

Seminarium zorganizowane zostało przez Polski Związek Wędkarski przy współudziale LOP, ZHP, PTTK. w ramach seminarium został wygloszony referat "Zaadoptuj rzekę" prezentujący działania Klubu Gaja w tym programie.

 


Edukacja

W dniu 25 stycznia 2007 roku w ramach programu "Zaadoptuj rzekę" Jacek Bożek poprowadził zajęcia edukacyjne dla uczniów gimanazjum w Burkacie.

 

 

 

 

 


Wspólne działania dla rzek

Poniżej przedstawiamy list Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzen Wodnych w Łodzi - naszego partnera w programie, który zachęca szkoły do uczestnictwa w programie oraz podejmowania wspólnych działań na rzecz rzek.

 

ZAPROSZENIE DO PROGRAMU "ZAADOPTUJ RZEKĘ"
Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Łodzi wraz ze Stowarzyszeniem Ekologiczno-Kulturalnym "KLUB GAJA" ma zaszczyt zaprosić Waszą Szkołę do udziału w programie edukacji ekologicznej "Zaadoptuj rzekę". Celem programu jest zainspirowanie młodzieży, wychowawców, grup i organizacji ekologicznych oraz instytucji do podejmowania lokalnych działań proekologicznych dotyczących poprawienia jakości wody, ochrony wód przed zanieczyszczeniem, propagowania racjonalnego wykorzystywania zasobów wodnych, a w szczególności rzeki i ich znaczenia w przyrodzie, a także uświadomienie mieszkańcom ich obecności i roli w życiu społeczeństw. "Zaadaptowanie rzeki" oznacza wzięcie na siebie roli jej stróża i otaczanie jej opieką poprzez proponowane w ramach programu akcje np.: sprzątania rzeki i jej brzegów, zajęć terenowych w zakresie badania i monitorowania jakości wody, dokumentacji okolicznej fauny i flory, organizowania zajęć plastycznych,. konkursów-fotograficznych, plastycznych i literackich oraz zachęcenia lokalnych władz do poprawy stanu czystości wody. Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Łodzi w ramach w/w programu postanowił udostępnić w naszym rejonie na jego cele następujący odcinek rzeki: rzeka Ochnia miasto Kutno w km 12+570-20+650 
W związku z powyższym zapraszamy Wasza Szkołę do wzięcia udziału w programie " Zaadoptuj rzekę". W przypadku chęci przystąpienia do programu Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Łodzi, ul. Solna 14, 91-423 Łódź , uprzejmie prosi o informację o powyższym fakcie celem uzgodnienia szczegółów porozumienia i wysłanie zgłoszenia do udziału w programie w formie wypełnionego formularza załączonego do niniejszego zaproszenia, na adres KLUB GAJA. 

Dziękujemy

kierownik

inż. Emil Trybulski


Do wiadomości:

-"KLUB GAJA" ,ul. Parkowa 10,43-365 Wilkowice
-Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Łodzi ul. Solna 14,91-423 Łódź

 


Porozumienie dla Parsęty

Dnia 14 lutego 2006 roku dziesięciu sygnatariuszy Porozumienia dla Parsęty wyraziło swoją wolę  partnerskiej współpracy w ramach programu Klubu Gaja „Zaadoptuj rzekę”, pieczętując to swoimi podpisami.

Współpraca realizowana będzie w szczególności poprzez: wspólne działania edukacyjne propagujące ochronę rzeki Parsęty na odcinku gmin Gościno i Dygowo, promowanie pożądanych standardów ochrony przyrody, informowanie społeczności lokalnych o jakości środowiska, gromadzenie i udostępnianie informacji ekologicznych, organizowanie wydarzeń i programów popularyzujących postawy proekologiczne, tworzenie ścieżek dydaktycznych, pomoc w tworzeniu akcji informacyjnych w środkach masowego przekazu, wspomaganie działań kulturowych, promocję terenów objętych programem „Zaadoptuj rzekę”, wymiany młodzieżowe i międzynarodowe. Koordynatorami projektu będą Gminy Gościno i Dygowo.
Do porozumienia przystąpiły:
Gmina Gościno, Gmina Dygowo, Zachodniopomorski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, Regionalny Oddział w Koszalinie, „Troton” spółka z o.o. w Ząbrowie, K.W.S. „SALMO” Kołobrzeg, Lasy Państwowe Nadleśnictwo Gościno, Zespół Szkół Gospodarki Żywnościowej w Gościnie, Zespół Szkół w Gościnie, Gimnazjum w Gościnie, Klub Gaja.

W dniu 7 listopada 2006 w Ząbrowie pod Kołobrzegiem odbyło się spotkanie sygnatariuszy "Porozumienia dla Parsęty", w tym wójta gminy Gościnno, przewodniczącej rady gminy, pracowników urzedu gminy, szkół. Gospodarzem spotkania była firma Troton oraz wójt gminy Gościnno.Na spotkaniu omówiono kolejne kroki w ramach programu "Zaadoptuj rzekę" na rok 2006 i 2007. Jeszcze końcem tego roku powinien zostać rozstrzygnięty konkurs fotograficzny dla mlodziezy szkół gminy gościnno. dotychczas wpłynęło około 600 prac, z czego wynika, że komisja selekcyjna będzie miała duzo pracy. Dzięki firmie Troton powstała także specjalna strona internetowa www.porozumieniedlaparsety.pl , która informuje o działaniach w ramach programu "Zaadoptuj rzekę"
Program "Zaadoptuj rzekę" dofinansowany jest przez NFOŚiGW oraz WFOŚiGW w Katowicach.

 

Posprzątali Parsętę
„Ząbrowo-Pustary (gm. Gościno, gm. Dygowo)
Blisko setka osób, pracowników firmy Troton z rodzinami oraz mieszkańców Ząbrowa, porządkowała w sobotę teren nad Parsętą. W ciągu dwóch godzin uzbierano kilkadziesiąt worków śmieci, które zapełniły dwie i pół przyczepy od traktora. A i tak – jak mówiła nam grupa kilkunastoletnich chłopców z Ząbrowa – sprzątający wszystkiego nie pozbierali, bo niektórych śmieci nie mieli siły wyciągnąć z zarośli. Nad rzeką znajdowano wszystko, co możliwe: gruz, stare opony, złom, plastykowe butelki i pojemniki, szkło, a nawet śmieci domowe. Jan Wołejszo, szef firmy Troton, która na początku roku podpisała program „Porozumienie dla Parsęty”, cieszy się, że do akcji włączyli się mieszkańcy. Liczy, że w przyszłości jeszcze bardziej zaangażują się w program, który ma pokazać pełnię uroku ich rzeki i stworzyć dobre warunki do komfortowego wypoczynku. Organizatorzy zapowiadają jesienią powtórkę porządków. (ed)”
Głos Pomorza, 22.05.2006

 

Firma Troton przeciera ekologiczny szlak
„(…) Z inicjatywą zadbania o jedną z bardziej urokliwych polskich rzek, po raz pierwszy wystąpiła firma. Działający w Ząbrowie od ćwierćwiecza Troton, producent szpachlówek, eksportujący swoje produkty m.in. do Kanady, Izraela i Rosji, zaprosił do współpracy samorządy obu gmin, Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, Klub Wędkarstwa Spinningowego „Salmo” i szkoły działające na terenie obu gmin. Porozumienie już podpisano. Nastąpiło to w obecności prezesa Klubu Gaja – Jacka Bożka. Wszyscy sygnatariusze opracowują teraz plan pracy na rzecz ochrony Parsęty. Szkoły zapowiadają sprzątanie brzegów, badanie czystości rzek. Gmina Dygowo będzie wznosić pomnik łososia (…)

(...) Jan Wołejszo, prezes firmy Troton: – od początku naszej obecności w Ząbrowie utożsamiamy się z miejscem, w którym działa nasza firma. Nasz zakład leży na wzniesieniu, opadającym malowniczo w stronę płynącej tuż obok Parsęty. Kiedyś to wzniesienie było poprostu dzikim wysypiskiem śmieci. Uporządkowaliśmy je i posadzliliśmy setki drzewek. Od lat inwestujemy w przyjazny środowisku naturalnemu system produkcji”.
Lakiernik nr 15, maj 2006


Porozumienie dla Przemszy

Rozpoczęliśmy działania, które mają doprowadzić do utworzenia Porozumienia dla Przemszy, rzeki która jest nie tylko ciekawa ze względów ekologicznych, ale też kulturowych, technicznych a nawet historycznych. Na przykładzie tej niezwykle różnorodnej rzeki można prześledzić związki pomiędzy działalnością człowieka a ekosystemami i historią.  Na pograniczu Sosnowca i Mysłowic znajduje się jedno z najciekawszych miejsc na Śląsku, a mianowicie Trójkąt Trzech Cesarzy, gdzie graniczyły ze sobą  Rosja, Austria i Niemcy.
Chcielibyśmy, aby  wartości związane z tą rzeką zostały docenione przez mieszkańców, którzy na co dzień obcują z Przemszą, nie zdając sobie sprawy z jej znaczenia.
Pierwszy krok zostały już uczyniony. W dniu 17 października 2006 roku odbyło się spotkanie z Prezydentem Sosnowca panem Kazimierzem Górskim, w którym uczestniczyli przedstawiciele nauki, samorządu, organizacji pozarządowych. Prezydent był bardzo zainteresowany ideą przywrócenia rzeki Przemszy mieszkańcom, utworzenia nad nią miejsca wypoczynku i rekreacji.Aby to uczynić, jedną z najważniejszych rzeczy, naszym zdaniem, jest budowanie społecznego porozumienia wokół tej idei. Klub Gaja zaprasza wszystkich zainteresowanych rzeką Przemszą do wspólnego działania, które dzięki społecznemu konsensusowi może zapewnić dobry efekt. Dla Przemszy!

Na zdjęciu: Przemsza - zaadoptowany Trójkąt Trzech Cesarzy

 

Adoptujemy Przemszę

Przystąpiliśmy do projektu, wytyczając sobie jako cel główny:  uświadomienie znaczenia wody dla człowieka i innych organizmów żywych, wpływu ludzkiej działalności na jej jakość i zasoby oraz konieczność jej oszczędzania i ochrony. Wybraliśmy lokalną rzekę przepływającą przez naszą miejscowość.
Korzystając z pogody przeprowadziliśmy kilka zajęć terenowych, w czasie których poznaliśmy budowę koryta rzeki, źródła jej wody, jej właściwości, organizmy w niej żyjące. Określiliśmy jej znaczenie dla okolicy (dawniej i dziś), zebraliśmy materiał badawczy. Następnie ustaliliśmy tematy i pytania do następnych działań oraz zaplanowaliśmy przeprowadzenie akcji oczyszczania brzegów rzeki Przemszy.
Uczniowie koła ekologicznego z opiekunami
Iwoną Maślorz i Michaliną Cieplik-Pochopień
Gimnazjum nr 3 w Mysłowicach
Sprawozdanie 2006 r.

 

Przemsza- prezentacja uczniów dla TVP Kanał E


Zaadoptuj rzekę w Kanale E

W dniu 07.06.2006 w Gimnazjum nr 3 w Mysłowicach, TVP Program I kręciła kolejny odcinek programu Kanał E, który tym razem poświęcony był Programowi Edukacyjnemu Klubu Gaja "Zaadoptuj rzekę". Młodzież mogła wysłuchać wykładu Antoniego Piwowarczyka o przyszłości i teraźniejszości Czarnej Pszemszy. Opiekunka grupy, pani Ilona Maślorz wraz z młodymi ludźmi przeprowadziła badanie czystości rzeki oraz zaprezentowała gościom dotychczasowe działania w ramach adopcji rzek. O terminie emisji tego odcinka progarmu Kanał E poinformujemy na naszych stronach.

 


Film "Jak uratować rzekę"

Serdecznie zapraszamy na premierę filmu Klubu Gaja "Jak uratować rzekę", która odbędzie się w dniu 27 kwietnia 2006, godz. 19.00 w Galerii Bielskiej BWA , ul. 3 Maja 11
Po projekcji filmu odbędzie się spotkanie z jego twórcami : Robertem Balińskim - reżyserem filmowym i teatralnym, twórcą ponad 100 filmów dokumentalnych i muzycznych,  Jackiem Bożkiem - liderem Klubu Gaja, współreżyserem i scenarzystą filmu oraz Sławomirem Kulpowiczem, znanym pianistą jazzowym, który napisał muzykę. Po premierze filmu "Jak uratować rzekę" i spotkaniu z jego twórcami zapraszamy na recital fortepianowy Sławomira Kulpowicza.Wstęp wolny

Film „Jak uratować rzekę”
Rzeki były pierwszymi szlakami komunikacyjnymi wzdłuż których powstawały ośrodki kultury. Otaczano je kultem i szacunkiem. Dawały pożywienie i tworzyły specyficzne cywilizacje. Woda to źródło życia. Jest wszędzie. W nas i wokół nas. Dlaczego rzeki i woda są ważne dla nas dzisiaj? O tym mówi film "Jak uratować rzekę", w którym będzie można zobaczyć zdjęcia dokumentalne z Polski i świata.
Temat filmu łączy się z projektem pod tym samym tytułem, jaki ekolodzy z Klubu Gaja zaproponowali młodym miłośnikom przyrody, zachęcając ich do "adopcji" rzek i potoków. Dzięki niej młodzi ludzie poznają swoją lokalną rzeką i nauczą się, jak chronić ją i swoje "lokalne" środowisko naturalne.Film „Jak uratować rzekę” został dofinansowany prze Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i gospodarki Wodnej w Katowicach i Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie

Sławomir Kulpowicz
Jeden z najbardziej znanych i cenionych polskich pianistów jazzowych, kompozytor. W swojej bogatej twórczości zajmuje się zarówno jazzem, jak muzyką klasyczną, orientalną i projektami multimedialnymi.
Na początku swojej kariery grał m.in. w Kwartecie Zbigniewa Namysłowskiego oraz w The Quartet Tomasza Szukalskiego, był zapraszany do udziału w sesjach innych znanych muzyków w Polsce i na świecie, prezentował też koncerty solo-piano, m.in. w Los Angeles na John Coltrane Festival



Zwierciadło

W marcowym numerze miesięcznika "Zwierciadło" znalazła się krótka informacja na temat prowadzonego przez Klub Gaja projektu „Jak uratować rzekę”.

 

 

 

 

 

 


Klub Gaja serdecznie zaprasza na otwarcie wystawy "Jak uratować rzekę"

2 luty 2006 r., godz. 12.00, Biblioteka Narodowa, Warszawa, al. Niepodległości 213 (Pola Mokotowskie). Otwarciu wystawy towarzyszyć będą wykłady oraz projekcja filmu "Jak uratować rzekę".

 

Raporty ze szkół  

 

Bełk
Z wieloma hasłami na dużych transparentach uczniowie SP im. Franciszka Rducha w Bełku przeszli ulicami Bełku nad Bierawkę, celem zwiększenia świadomości mieszkańców, co do stanu rzeki oraz jej roli. Marsz odbył się w ramach akcji: „Zaadoptuj rzekę” 27 kwietnia 2007 r. Opiekę nad Bierawką uczniowie Zespołu Szkół nr 5 w Bełku (SP im. F. Rducha i Gimnazjum nr 7) sprawowali od października 2006 r. Z okazji Dnia Ziemi ogłoszono konkurs plastyczny „Ciekawe krajobrazy”, którego celem było przybliżenie krajobrazów najbliższej okolicy, głównie doliny rzeki. Klasy VI nad rzeką puszczały latawce z życzeniami dla Ziemi i naszej rzeki m.in.: „aby nigdy nie spływały do Ciebie ścieki”. Odbyły się happeningi: budowanie mostów, żywa rzeka, dwa brzegi. Uczniowie gimnazjum tworzyli ducha rzeki z materiałów, które pozbierali nad rzeką: klasy I wykonywały ducha z makulatury, II z plastiku, III z materiałów naturalnych, liści, gałązek, traw. Duch jest symbolem rzeki i jej tarczą ochronną. Uczniowie nawet nadali swoim dziełom imiona. W związku z akcją „Zaadoptuj rzekę” odbyły się liczne zajęcia nad rzeką – głównie przyrody, biologii i geografii. Nauczycielka chemii wspierała działania, badając odczynnikami właściwości chemiczne wody. Stan wody w Bierawce jest zatrważający. Przepłynąwszy od źródła zaledwie parę kilometrów jest już rzeką pozaklasową. Uczniowie mają świadomość, iż głównym zagrożeniem dla rzeki są ścieki bytowe. Głównym priorytetem w naszej gminie jest obecnie kanalizacja i wszyscy mamy nadzieję, że Bierawka za parę lat wróci do „normalnego” stanu.

Szkoła Podstawowa w Bełku

 

 

Mała Panew
Zespół Szkół w Krupskim Młynie od kilku lat współpracuje z Klubem Gaja. Wspieraliśmy wiele Waszych akcji. Na terenie naszej miejscowości mamy piękną, naturalną rzekę – Małą Panew. Dlatego właśnie przystąpiliśmy do programu „Zaadoptuj rzekę”. W naszej szkole namawialiśmy do oszczędzania wody, nad wszystkimi kranami w szkole powiesiliśmy hasła przypominające o ich zakręcaniu, a rodzicom wręczyliśmy ulotki z 10 sposobami oszczędzania wody i redukcji używanych przez ludzi detergentów. Na zajęciach terenowych kółka przyrodniczego obserwowaliśmy Małą Panew, zwracając uwagę na jej naturalny charakter. Rozmawialiśmy o przyczynach powodzi, bo rzeka czasami wylewa. Członkowie koła ekologiczno-chemicznego badali czystość jej wód. Młodsi uczniowie szkoły rysowali z ogromnym zaangażowaniem „rzekę marzeń”, a gimnazjaliści należący do koła ekologicznego wykonali wystawę fotograficzną, która została zaprezentowana w szkole oraz w czasie festynu propagującego integrację mieszkańców gminy Krupski Młyn z osobami niepełnosprawnymi. W najbliższym czasie mamy zamiar posprzątać brzegi rzeki.

Anna Tropper Zuzanna Łukaszewicz

Zespół Szkół w Krupskim Młynie

 

Oleśnica
Po raz drugi Szkoła Podstawowa Nr 2 im. J. Kilińskiego w Oleśnicy przystąpiła do programu „Zaadoptuj rzekę’’. Swoje działania rozpoczęliśmy od wystawy prac plastycznych uczniów pt. „Zachowaj błękit wody”. Na zajęciach edukacyjnych uczniowie opisywali rzekę Oleśnicę oraz układali przysłowia związane z wodą. Podczas zajęć z przyrody badali cechy wody, określali jej barwę, ph, stopień zanieczyszczenia. Obserwowali florę i faunę rzeki. Na lekcji historii dotarli do pierwszych informacji o rzece Oleśnica i roli jaką spełniała. Prześledzili również drogę rzeki od żródła do ujścia ćwicząc umiejętności odczytywania danych z mapy. Na lekcjach matematyki obliczali zużycie wody i podawali sposoby jej oszczędzania.

Irena Koreń, Szkoła Podstawowa nr 2 w Oleśnicy

 

Wierchomlanka
Tak nazywa się adoptowany przez Szkołę Podstawową w Wierchomli Wielkiej potok, prawy dopływ Popradu. Wierchomlanka wpada do niego w malowniczym odcinku pogranicza polsko-słowackiego w gminie Piwniczna Zdrój. Nasz potok jest szczęśliwy, bo oprócz szkoły włączają się do jego sprzątania mieszkańcy, na czele z radnym gminnym, a także OSP, lokalni przedsiębiorcy – właściciele kwater, Zajazd „Wiktorowa Chata”, Stacja Narciarska i Hotel Wierchomla oraz UMiG Piwniczna Zdrój. Członkowie KTP, LOP i opiekun Członkowie KTP, LOP i opiekun Tomasz Baziak

Szkoła Podstawowa w Wierchomli Wielkiej

 

 

Jamna

Otoczyliśmy opieką fragment rzeki Jamny. Na początku oczy-ściliśmy jej brzegi, znaleźliśmy dużo śmieci (plastikowe butelki, papierki, opakowania po produktach spożywczych itp.). Następnie zaczęliśmy zbierać informacje na temat Jamny – jej geografii oraz stanu czystości wód. Podczas zajęć terenowych, przyjrzeliśmy się roślinom i zwierzętom, jakie można spotkać w okolicach rzeki. Brzegi porośnięte są głównie trawami i innymi roślinami zielnymi. Zauważyliśmy również mnóstwo pająków – krzyżaków ogrodowych, ślimaków – wstężyków ogrodowych, motyle – rusałkę pawik i rusałkę pokrzywnik oraz wiele innych owadów. Woda w rzece jest niestety zanieczyszczona, więc trudno za-obserwować organizmy żyjące w wodzie. Zostały przeprowadzone zajęcia na temat ochrony rzek. W przyszłości mamy zamiar zbierać dokładne informacje na temat aktualnego stanu czystości wody i możliwości jej oczyszczania oraz przyjrzeć się występującym w rzece nielicznym organizmom, będziemy również dalej dbali o porządek nad brzegami rzeki.

Klasa IVc z wychowawczynią Magdaleną Stasiak Szkoła Podstawowa nr 5 w Mikołowie

 

Staw przy szkole

Przygotowania do realizacji programu „Zaadoptuj rzekę” rozpoczęliśmy od zaplanowania naszych działań, następnie wzięliśmy się do pracy. Dnia 4 kwietnia cała nasza klasa, która liczy 12 osób pod kierunkiem nauczycieli pani Aleksandry Rytczak i Urszuli Gajdemskiej wzięła udział w oczyszczaniu stawu za szkołą. Pani przeprowadziła pogadankę na temat bezpieczeństwa podczas pobytu nad wodą. Nasze działania rozpoczęliśmy od podziału na grupy tj.: czyszcząca, badająca wodę, badająca florę i faunę. Członków zespołów wybieraliśmy losując kolorowe kartoniki: czerwone, niebieskie, zielone. Każdy uczeń otrzymał opaskę na rękę lub szarfę w odpowiednim kolorze.

 

Ze stawu wydobyliśmy

aż 3 opony

Sprzątanie stawu

Badanie laboratoryjne wody

pobranej ze stawu i z rzeki

 

Podsumowanie pracy,

rysowanie plakatu

Za pomocą klucza

oznaczaliśmy rośliny

 

Zadania, które wykonał zespół czerwony – czyszczący:

- oczyszczenie brzegów rzeki,

- segregacja śmieci.

Zadania, które wykonał zespół niebieski – badający wodę:

– pobranie próbek wody rzecznej,

– badanie właściwości fizycznych i chemicznych wody,

– określenie stopnia zanieczyszczenia wody,

– dokonywanie pomiaru prędkości nurtu wody.

Zadania, które wykonał zespół zielony – badający florę i faunę:

– obserwacja brzegów rzeki,

– rozpoznawanie roślin rosnących nad wodą za pomocą klucza,

– poszukiwanie śladów zwierząt,

– rozpoznawanie zwierząt żyjących na obszarach nadrzecznych.

Po zakończeniu prac każdy zespół wykonał sprawozdanie w postaci plakatów. Dzień spędziliśmy bardzo aktywnie, byliśmy zadowoleni ze swojej pracy, dumni z wydobytych z jeziora skarbów: opon i tapczanu, jednocześnie zdegustowani destrukcyjną działalnością człowieka. Jesteśmy bardzo zadowoleni z przystąpienia do programu edukacyjnego „Zaadoptuj rzekę”, ponieważ bardzo dobrze się bawiliśmy, a przy okazji wzbogaciliśmy naszą wiedzę i obiecaliśmy sobie, że już zawsze będziemy przestrzegali zasad ochrony przyrody i będziemy oszczędzali wodę.

Uczniowie klasy IIIB oraz opiekunowie pani Urszula Gajdemska (wychowawca) i pani Aleksandra Rytczak (nauczyciel biologii)

Gimanzjum Specjalne nr 1 w Wejcherowie

 

Lisi Potok
Parę dni temu, w czwartek, wybraliśmy się do oczyszczalni mechaniczno-biologicznej "Śródmieście" w Zabrzu. Na miejscu czekała na nas miła pani, która bardzo szczegółowo opowiadała nam o całym działaniu oraz strukturze tego obiektu. Zapach był nieprzyjemny, można powiedzieć nawet, że tam śmierdziało. Nie ma się co dziwić, ponieważ spływają tam ścieki komunalno-gospodarcze (czyli po prostu nasze domowe szamba itd.) Pani przewodnik oprowadziła nas po całym terenie oczyszczalni (sektorze 1 i 2), aż nas nogi rozbolały. Każdy uczestnik robił notatki, ponieważ Ekozespoły opracowały dla każdego karty pracy i ankiety, które należało wypełnić po zwiedzeniu "Śródmieścia". Aby wypełnić karty pracy trzeba było pamiętać urządzenia (np. kraty, piaskowniki, bloki technologiczne), jakie potrzebne są do usuwania z wody rozpuszczonych w niej substancji. Pod koniec odwiedziliśmy pana dyspozytora i jego biuro. Tam przeprowadziliśmy krótki wywiad z panią przewodniczką:
Reporterka: Jak długo trwa oczyszczanie?
p. Przewodnik: Ja myślę, że koło doby.
Reporterka: A czy wszystkie ścieki ulegają oczyszczeniu?
p. Przewodnik: Jeszcze nie, ale teraz ma wejść prototyp uporządkowania gospodarki ściekowej na terenie gminy Zabrze i on ma właśnie doprowadzić do tego żeby ulice, które jeszcze nie były skanalizowane, zostały skanalizowane i by wszystkie ścieki miasta były oczyszczone.
Reporterka: Uważa pani, że każdy człowiek może pracować w tym miejscu? Czy potrzebne są do tego jakieś kwalifikacje?
p. Przewodnik: Potrzebne są właściwie bardzo wysokie kwalifikacje. U nas pracują przede wszystkim młodzi ludzie i mało jest tutaj takich prac typowo fizycznych związanych z obsługą, choć i takie oczywiście też są i trzeba je wykonać, i to należycie. Wiele stanowisk pracy wymaga obsługi komputera i znajomości urządzeń najnowszej generacji. Oczywiście trochę automatyki i informatyki jest czasami potrzebne.
Reporterka: A czy jako pracownik oczyszczalni ma pani pojęcie o denitryfikacji?
p. Przewodnik: To te procesy właśnie zachodzą w blokach technologicznych. Dokładnie, na czym polegają to wy troszeczkę jesteście za młodzi żeby to wam tłumaczyć, ale jak będziecie w szkole średniej, a już na pewno jak ktoś z was pójdzie na studia na politechnikę to tutaj wycieczki z politechniki mamy. Mamy technologa, który takie wycieczki oprowadza i bardzo chętnie tłumaczy. Trzeba mieć po prostu pewne podstawy by te procesy zrozumieć. W każdym razie takie wycieczki mamy i może kiedyś do nas traficie.
Reporterka: Dziękujemy za możliwość przeprowadzenia z panią wywiadu.
p. Przewodnik: Ja też bardzo dziękuję.

Na zdjęciu: happening "Z biegiem rzeki"
Ola & Pati
Gimnazjum Publiczne w Rudzińcu

 

Wolbórka

Do przeprowadzenia akcji została wybrana rzeka Wolbórka, która przepływa przez nasze miasto - Tomaszów Mazowiecki. Posprzątaliśmy jej brzegi, prowadzilismy rozmowy z Kołem Wędkarskim na temat tego, jakie ryby żyją w rzece. Przeprowadzilismy też w miarę naszych mozliwości badanie czystości, przejrzystości i jakości wody. wykonaliśmy zdjęcia rzeki, a także malowanie wizerunku rzeki Wolbórki.

Uczniowie z klasy IIIF i wychowawca Justyna Walczak.

SP nr 1 w Tomaszowie Mazowieckim

 

 

 

Białka

W dniu  23.04.2007 r. podczas obchodów Dnia Ziemi dzieci z Przedszkola w Bystrej z wielkim zaangażowaniem sprzątały otoczenie przedszkola, zaopatrzone w worki   foliowe i rękawiczki ochronne. Współpracując z Klubem Gaja  sprzątały także otoczenie rzeki Białki inicjując w ten sposób realizację programu „Zaadoptuj rzekę”. Wychowankowie mieli możliwość obserwacji biegu rzeki, zanieczyszczeń śmieciami jej pobocza, sprzątania jej pobocza  z użyciem rękawiczek ochronnych, obserwacji napotkanej  żaby. W akcji tej brał udział przedstawiciel Klubu Gaja Jacek Bożek.
Mamy nadzieję, że nasze działania nie tylko wyrabiają u dzieci postawy proekologiczne już od najmłodszych lat ale także uświadamiają rodzicom, że ziemię mamy tylko jedną i od nas wszystkich zależy jej stan, a tym samym możliwość naszej egzystencji.

Realizując program "Zaadoptuj rzekę" dzieci:
- Poznały cykl obiegu wody w przyrodzie, jej znaczenie dla życia wszystkich organizmów żywych na ziemi,
- sprawdzały z użyciem lup, mikroskopu, wideomikroskopu czystość wody,
- poznały znaczenie oczyszczalni ścieków dla czystości wód na ziemi,
- prowadziły doświadczenia oczyszczania wody z użyciem gazy i waty,
- wykształciły sobie nawyk oszczędzania wody podczas czynności mycia rąk,
- poznały piosenkę „ Wołanie o pomoc”,
- wykonywały plakaty związane z programem Zaadoptuj Rzekę,
- monitorowały wygląd rzeki i jej pobocza w miejscu poprzedniego sprzątania.

Agata Usarz

Przedszkole Publiczne w Bystrej 


SCENARIUSZ ZAJĘCIA PLANOWEGO PROWADZONEGO Z DZIEĆMI 6- LETNIMI

TEMAT ZAJĘCIA „WODA W PRZYRODZIE ”

Zapoznanie dzieci z cyklem obiegu wody w przyrodzie, przeprowadzanie doświadczeń topnienia lodu, parowania wody, skraplania, sprawdzanie czystości wody z użyciem lup, mikroskopu. Filtrowanie wody przez gazę z watą. Zwrócenie uwagi na oszczędne gospodarowanie wodą, nie zanieczyszczanie jej ściekami. Wyjaśnienie znaczenia oczyszczalni ścieków. Śpiew piosenki „ Wołanie o pomoc”.

CELE:

Ogólne -wzbogacanie wiedzy przyrodniczej; -kształtowanie postaw proekologicznych; -doskonalenie umiejętności posługiwanie się przyrządami optycznymi; -kształtowanie umiejętności przeprowadzania doświadczeń; -kształtowanie umiejętności śpiewu zbiorowego

Operacyjne -dzieci znają cykl obiegu wody w przyrodzie; -dzieci znają znaczenie oczyszczalni ścieków; -dzieci potrafią przeprowadzać doświadczenia filtrowania wody; -potrafią korzystać z lup i mikroskopu; -dzieci potrafią śpiewać piosenkę „ Wołanie o pomoc”

METODY:

Czynna -posługiwanie się lupami, mikroskopem; -układanie z sylwet cyklu obiegu wody w przyrodzie; -przeprowadzanie doświadczenia filtrowania wody

Słowna -objaśnienia nauczycielki; -śpiew piosenki

Oglądowa -pokaz cyklu skraplania wody

FORMY PRACY: Praca z całą grupa, praca w małych zespołach

POMOCE: Sylwety, strzałki, talerzyk, lód, miska, lustro, lupy, mikroskop, słoiki, gaza, wata, konewki,

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Oglądanie pokazu w wykonaniu nauczycielki cyklu powstawania wody z zachowaniem zasad bezpieczeństwa / pokaz talerzyka z lodem, obserwacja jego topnienia i zamiany na wodę, nalanie gorącej wody do miski, przykrycie jej lustrem, ściągnięcie lustra, pokaz skraplania się pary/.

2. Układanie przez dzieci /z sylwet / na tablicy cyklu obiegu wody w przyrodzie z zaznaczeniem kierunku obiegu strzałkami.

3. Praca w małych zespołach / 6- osobowych/ : -sprawdzanie czystości wody z użyciem lup, mikroskopu, -przeprowadzenie doświadczenia filtrowania wody z użyciem: konewki, słoików, gazy, waty, sprawdzenie jej czystości przy pomocy lup i mikroskopu.

4. Zabawa ruchowa „ Słonko świeci deszczyk pada” z el. pobudzająco hamującym.

5. Wypowiedzi dzieci na temat- jak mamy postępować aby mieć czystą wodę i aby jej nam nie zabrakło.

6. Zwrócenie dzieciom konieczności ochrony przyrody a w tym i wody – nie zanieczyszczanie jej ściekami. Wyjaśnienie znaczenia słowa – oczyszczalnia ścieków.

7. Śpiew zbiorowy piosenki „ Wołanie o pomoc”.

Opracowała Agata Usarz Nauczyciel Przedszkola Publicznego w Bystrej

 

Trzebyczka

Pragniemy poinformować, iż zgłosiliśmy nasze przedszkole do akcji "Zaadoptuj rzekę". Z tej okazji nasze przedszkolaki wybrały się nad niewielką rzeczkę "Trzebyczkę". Dzieci z ochotą podjęły wyzwanie opiekowania się przybrzeżnym terenem. W wyprawie nad rzeczkę towarzyszyli nam rodzice, wspólnie zbieraliśmy leżące nad brzegiem śmieci. Następnego dnia dzieci malowały to, co zapamiętały z wycieczki. Wszystkie prace zostały wywieszone na głównym holu w naszym przedszkolu. Cały rok szkolny będziemy pogłębiać wiedzę na temat fauny i flory naszej rzeki. Zajęcia będziemy prowadzić metodą projektu aby w nasze działania włączyć również rodziców. Końcowym efektem projektu będzie album dotyczący naszej rzeki. Pod koniec roku szkolnego dzieci przystąpią do konkursu na temat naszej rzeki, a następnie będą mogły zdobyć odznakę "Młodego Ekologa". Pragniemy, aby nasze przedszkolaki stały się "strażnikami" przyrody.

Przedszkole nr 28 , Dąbrowa Górnicza

Dorota Smędzik, Małgorzata Stańkowska- Wilk, Lidia Kuster, Anna Nawrot

 

Potok Kokociniec

W roku szkolnym 2006/2007 grupa "Jaskółek" przystąpiła do programu "Zaadoptuj rzekę". Działania rozpoczęliśmy od zorganizowania wystawy plakatów oraz prac dzieci na temat "Nasza rzeczka - potok Kokociniec" Następnie odbyliśmy wycieczkę nad pobliski potok Kokociniec, który chcieliśmy zaadoptować. Podczas spaceru dzieci obserwowały nurt, głębokość, czystość wody i brzegów potoku, stwierdziły, że na brzegach jest sporo śmieci. Następnego dnia zaopatrzeni w rękawice oraz worki wyzbieraliśmy wszystkie śmieci i pobraliśmy próbkę wody z potoku. Po powrocie do przedszkola, podczas zabawy badawczej, dzieci porównywały wodę pobraną z rzeczki z wodą z kranu, stwierdziły, że woda jest zanieczyszczona i brzydko pachnie. Postanowiły, że staną się strażnikami rzeczki, ZAOPIEKUJĄ SIĘ NIĄ, będą nawoływały do utrzymania porządku w jej otoczeniu. Kolejnym punktem naszego planu było spotkanie z panem leśniczym, który poszerzył wiedzę dzieci na temat okolicznej rzeczki Kolejnym naszym działaniem (listopad 2006) będzie zaproszenie do przedszkola pracownika oczyszczalni ścieków, który ukaże nam jak pracuje oczyszczalnia i ile pracy trzeba włożyć w proces oczyszczania wody oraz uświadomi jak potrzebna jest woda ludziom i zwierzętom do życia. Jaki stanowi bezcenny skarb. W miesiącu kwietniu 2007 roku w ramach tygodnia czystości wód dzieci zapoznają się z zasadami racjonalnego gospodarowania wodą, poznają sposoby jej oszczędzania oraz wezmą udział w konkursie plastycznym pt.: "Kropelka - drogocenny skarb". Dzieci poznają również piosenkę na temat czystości wody i zasad jej oszczędzania. Dla rodziców przeznaczona będzie gazetka ścienna na temat oszczędzania wody oraz postery wykonane przez dzieci.

Miejskie Przedszkole nr 99 w Katowicach

Gabriela Skrzypczak, Małgorzata Kołodziej

 

Młynówka

W tym roku kontynuując program edukacyjny „Zaadoptuj rzekę” podjęliśmy 3 główne zadania, które będziemy realizować przez cały rok szkolny. 1/ Badanie jakości wody (wrzesień/listopad) 2/ Audycja przez szkolny radiowęzeł z okazji Światowego Dnia Wody 3/ Sprzątanie brzegów rzeki w ramach Światowego Dnia Ziemi (kwiecień) Zadanie polegało na zbadaniu wybranych parametrów chemicznych wody oraz poznanie środowiska przyrodniczego rzeki Młynówki przepływającej przez nasze miasto Jastrowie. Na podstawie przeprowadzonych badań wodę rzeki Młynówki można zaliczyć do I klasy czystości wód. Potwierdza to też flora i fauna, a jest różnorodna, np. : na brzegach znajduje się trzcina pospolita, rdestnica kędzierzawa, moczarka kanadyjska, wywłócznik. W rzece pływają np. z ryb: ciernik; z owadów: komary, płaszczyca szara; z płazów: żaby. Jakość wody i przepiękne położenie wśród łąk i lasów zachęca do wypoczynku nad wodą. Zadaniem kończącym było wykonanie mapek i plakatów o rzece. Wypracowane przez uczniów prace zaprezentowaliśmy na gazetce szkolnej. Mamy nadzieję, że dzięki temu inni uczniowie wzbogacili swoją wiedzę na temat naszej rzeki Młynówki.

Uczniowie z Publicznego Gimnazjum im. A. Mickiewicza w Jastrowiu

oraz nauczycieli: Regina Sadowska oraz Emilia Szlenkier

 

 

Szreniawa

W naszej szkole od 2002 roku działa Ekologiczny Klub Wspierający inicjatywy KLUBU GAJA. Uczestniczymy w różnych akcjach ekologicznych. W minionym roku szkolnym 2005/06 podjęliśmy program "Zaadoptuj rzekę". Nasze przedsięwzięcie przebiegało w kilku etapach. Dzięki finansowemu wsparciu Wydziału Ochrony Środowiska UMiG w Proszowicach powstał okolicznościowy folder. Stworzona została legenda o rzece. Na korytarzu szkolnym zamieściliśmy szkic terenu przedstawiający bieg rzeki Szreniawy z informacją o roślinności i zwierzętach żyjących w jej otoczeniu. W ten sposób realizowana jest działalność wychowawcza i ekologiczna szkoły: uczniowie poszerzają swoją wiedzę na temat środowiska lokalnego.

SP nr 1 w Proszowicach

 

 

Potok Aleksander

Drugi rok opiekujemy się naszym potokiem Aleksandrem dopływem Jamny w ramach akcji „Zaadoptuj rzekę”. Czujemy się odpowiedzialni za naszą rzekę, więc kilka razy w ciągu roku chodzimy sprzątać jej brzegi. Szczególnie dużo śmieci i butelek po napojach uprzątnęliśmy zaraz po wakacjach we wrześniu. Nasza rzeka płynie przez park i jest częścią zbudowanego na niej stawu rekreacyjnego, więc mamy możliwość odbywania nad nią ciekawych zajęć. W tym roku interesowaliśmy się wodą w rzece i stawie, a w szczególności organizmami w niej żyjącymi. Obserwowaliśmy zwierzęta żyjące nad nią: żaby, ropuchy, kaczki krzyżówki, nartniki i ptaki z parku, które korzystają z kąpieli przy brzegach. Określaliśmy ich cechy przystosowawcze do życia w swoim środowisku. Na zajęciach koła omawialiśmy znaczenie wody dla człowieka i otaczającej nas przyrody. Na koniec jesiennych zajęć zrobiliśmy wystawę prac plastycznych poświęconą naszej rzece. Koło przyrodniczo - ekologiczne "KAMELEON"

SP nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Mikołowie

Opiekun koła: Gabriela Hamm

 

Potok Heybeck w Anglii

Do programu „Zaadoptuj rzekę” włączają się nie tylko szkoły i organizacje z Polski, ale także z zagranicy. Klub Gaja w Deusbury w hrabstwie West Yorkshire w Wielkiej Brytanii, prowadzony przez Sally Naylor postanowił przygotować wystawę poświęconą lokalnemu potokowi Heybeck . wolontariusze rozpoczęli poszukiwania wszelkich informacji i ciekawostek na temat kultury, historii i przyrody tej rzeczki oraz jej okolic. Krótka wzmianka na ten temat ukazała się nawet w lokalnej prasie w październiku 2006. Czekamy na dalsze relacje z Anglii, no i oczywiście wystawę.

 

 

 

 

Światowy Dzień Wody w Oleśnicy

" Zachowaj błękit wody" pod takim tytułem uczniowie Szkoły Podstawowej Nr2 im. J. Kilińskiego w Oleśnicy obchodzili Światowy Dzień Wody. Na lekcjach przyrody, plastyki, godzinach do dyspozycji wychowawcy oraz zajęciach Szkolnego Koła Ligi Ochrony Przyrody poszukiwali informacji na temat rzeki płynącej przez miasto. Posługując się mapą powiatu oleśnickiego sformułowali następujące wnioski : - pod względem hydrograficznym ziemia oleśnicka należy do prawego dorzecza Widawy - cechą charakterystyczną dorzecza Widawy jest jego asymetria, ma ono rozwinięte prawe skrzydło zwłaszcza w środkowym odcinku, lewe natomiast pozbawione jest dopływów - Widawa mająca 110 km długości, opływa Równinę Oleśnicką od wschodu i od południa - Widawa jako rzeka nizinna płynie powoli w rozległym korycie, tworząc miejscami meandry - najdłuższym dopływem Widawy jest potok Oleśnica, mający 42 km długości - przepływa on przez środek regionu, wypływa z południowych stoków Wzgórz Twardogórskich na wysokości 202 m n.p.m, w pobliżu wsi Drogoszowice. - początkowo płynie na południe, po czym skręca na południowy zachód, opływa miasto Oleśnicę od północy i następnie między Smardzowem i Borową porzuca dotychczasowy kierunek, by płynąć ponownie na południe; w końcowym biegu skręca na zachód i na południe od Śliwic wpada do Widawy. - Oleśnica na całej prawie długości płynie w uregulowanym korycie po szerokiej i miejscami zabagnionej dolinie - towarzyszy jej sieć rowów melioracyjnych - średni spadek potoku w porównaniu z Widawą jest stosunkowo duży i wynosi l,95% - szeroką terasę zalewową porastają łąki, na wyższej występują pola uprawne W szkolnym konkursie plastycznym uczniowie zaprezentowali prace wykonane różnorodnymi technikami, tematycznie związane z wodą. Przygotowali wystawę z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych przesłanych do szkoły przez Klub Gaja. Materiały pt" Zaadoptuj rzekę" zostały wyeksponowane na wystawie razem z Marzannami wykonanymi przez każdą klasę. Uczniowie układali rymowanki i przysłowia związane z wodą. Obliczali indywidualne dobowe zużycie wody przez 1 osobę i zużycie wody przez całą rodzinę. Klasy szóste udały się do Zakładu Uzdatniania Wody i zapoznały się z procesem uzdatniania wody. Swoje spostrzeżenia przedstawili w indywidualnych sprawozdaniach. Badanie czystości wody przeprowadzili członkowie Szkolnego Koła Szkolnego Koła Ligi Ochrony Przyrody. Swoje wyniki zaprezentowali w formie posteru. Dyrektor Szkoły mgr Maria Susidko

autor: yoyo ikonki: krysiaida @ deviantart | działa dobrze pod: ie 5.0, netscape6, opera 5 (i wyżej)